رینوپلاستی (Rhinoplasty) یکی از روش‌های جراحی زیبایی بینی است که باعث تغییر شکل بینی می‌شود. به جرأت می‌توان ادعا کرد که این عمل از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین خدماتی است که پزشکان و جراحان پلاستیک در ایران و جهان در حال ارائه‌ی آن به متقاضیان و زیبایی‌جویان خود هستند.  
در این نوع عمل جراحی هدف جراح ایجاد تغییراتی جزئی با منظور بهبود ظاهر نهایی بینی است. البته ممکن است رینوپلاستی با اهداف درمانی و بهبود کیفیت تنفس بیمار نیز انجام شود. در برخی جراحی‌ها مشهور به رینوپلاستی ترمیمی نیز، هدف از انجام عمل اصلاح در خطاهای عمل پیشین می‌باشد. این عمل در سال‌های اولیه‌ی شکل‌گیری به عنوان راه حلی برای بازسازی بینی‌های آسیب دیده در ذیل جراحی ترمیمی صورت مطرح شد، اما بعدها به دلیل افزایش تقاضاها و نیز انتظارات مخاطبان، به عنوان یک عمل تخصصی مطرح گشت. 
اهداف پزشکان از انجام عمل رینوپلاستی معمولا درمانی و یا زیبایی است. این اهداف شامل کاهش اندازه‌ی بینی چه از نظر پهنا یا بلندی و یا اندازه‌ی سوراخ‌های بینی، رفع قوز بینی، اصلاح زاویه‌ی بینی، عدم قرینگی و یا هر ناهنجاری دیگری می‌شوند.
اهداف درمانی رینوپلاستی می تواند به خاطر عوارض ناشی از آلرژی‌ها، آسیب‌های فیزیکی و ناهنجاری‌های ژنتیکی به وجود آمده باشند. چنین عارضه‌هایی در عملکرد طبیعی سیستم تنفسی مشکل ایجاد کرده و می‌توانند باعث اختلال و گرفتگی در مجاری ورود اکسیژن به ریه‌ها شوند. با کمک جراحی ترمیمی بینی شکل غضروف‌ها در بینی تصحیح می شود و حجم مسیل ورود اکسیژن را افزایش می دهد.جراحان پلاستیک برای انجام این روش از متد اندوونازال و یا جراحی بینی به روش باز استفاده می‌کنند.

تفاوت رینوپلاستی با عمل بینی

تفاوتی که بین رینوپلاستی بینی با عمل بینی وجود دارد این است که رینوپلاستی برای اصلاح موارد زیر بکار می‌رود:
از بین بردن قوز بینی: به عبارتی برای از بین بردن فرورفتگی که در بینی وجود دارد بکار می‌رود.
ایجاد ارتفاع در نوک بینی: بعضی از افراد علاقه دارند که نوک بینیشان بالاتر باشد که باعث تغییراتی در چهره‌ و زیبایی آن‌ها می‌شود.
کوچک کردن پره‌های بینی: که این عمل باعث کوچک دیده شدن سوراخ‌های بینی می‌شود.
تغییر زاویه‌ی بین بینی و لب افراد
کم‌کردن عرض بینی
اما در عمل بینی این موارد انجام نمی‌شود. مواردی که در عمل بینی به آن‌ها پرداخته می‌شود عموماً شامل موارد زیر است:

  • عمل شکستگی بینی که ممکن است در اثر ضرب دیدگی یا تصادف و هر گونه اتفاق دیگری رخ دهد.
  • عمل کردن انحراف بینی که ممکن است در هر فردی به صورت ارثی یا در اثر تصادف اتفاق افتاده باشد.
  • کوچک کردن شاخک‌های بینی
  • از بین بردن پولیپ بینی.

بهترین سن برای رینوپلاستی

رینوپلاستی یکی از عمل‌های زیبایی است که افراد در سنین مختلف به انجام آن علاقه دارند. این موضوع در هر فرد متفاوت است و باید فاکتورهای مختلفی در این زمینه بررسی شود. اکثر افراد در مورد اینکه نوجوانان مجاز به انجام عمل رینوپلاستی هستند یا خیر صحبت می‌کنند. عمل بینی به اندازه‌ای سنگین نیست که بخواهیم نگران ضعف جسمی فرد باشیم. به همین دلیل افراد سالم حتی در سنین نوجوانی (۱۵ تا ۱۷ سال) و در سنین میانسالی (بالای ۶۵ سال) نیز می‌توانند این عمل را انجام دهند.
تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که فرد باید بلوغ را پشت سر گذاشته باشد. دردختران۱۶تا۱۸سال و در پسران ۱۸تا۲۰سال خواهدبود. چرا که بینی ازاجزای میانی صورت بوده که رشد آن در این سنین حتما پایان یافته است.

روش جراحی باز رینوپلاستی 

رینوپلاستی عمل جراحی است که در طی آن تقریبا تمام قسمت‌های بینی از نظر اندازه و تقارن و شکل بررسی می‌شود. پره‌ها  و پل بینی و نوک بینی تغییر می‌کند. این تغییرات باعث ایجاد ظاهری زیبا و متعادل برای بینی می‌شود.
پزشک متخصص در انجام رینوپلاستی به روش باز، با ایجاد یک شکاف ظریف روی فضای بین دو سوراخ مشغول به کار می‌شود. این شکاف بسیار کوچک است و پس از گذشت زمان تنها به صورت یک خط کم رنگ مشاهده می‌شود. جای این زخم اصلا جلب توجه نمی‌کند. پس از ایجاد شکاف حفره بینی به دو قسمت تقسیم می‌شود. سپس پوست بینی به سمت بالا کشیده می‌شود تا دسترسی به داخل بینی ساده‌تر شود. در مرحله بعدی با توجه به معاینات قبل از عمل، تغییرات لازم ایجاد می‌ گردد. اسپلینت نوار آتل یا گچی است که برای حفاظت از بینی بعد از عمل در مرحله آخر روی آن قرار می‌گیرد. اسپلینت معمولا یک هفته روی بینی باقی می‌ماند.
لازم به ذکر است که در برخی موارد تیغه وسط بینی (سپتوم) غضروف کافی برای تقویت نوک بینی ندارد. به همین دلیل جراح نمی‌تواند تغییرات لازم را در این قسمت ایجاد کند. در چنین مواقعی جراح از غضروف‌های پیوندی برای تقویت نوک بینی استفاده می‌کند.

روش جراحی بسته رینوپلاستی 

در این روش از عمل جراحی نوسازی بینی، تغییرات لازم از طریق برش‌هایی که داخل بینی ایجاد می‌شود، پیاده‌سازی خواهد شد. در این مدل عمل زیبایی ،هیچگونه زخم خارجی به وجود نمی‌آید. این شیوه معمولا برای برطرف کردن ایرادهای جزئی به کار می‌رود. دوره نقاهت این نوع عمل جراحی کم‌تر از جراحی باز رینوپلاستی است.
تشخیص اینکه کدام نوع از جراحی زیبایی برای بیمار بهتر است برعهده جراح است. دکتر مهدی سزاوار با در نظر گرفتن تمام شرایط بهترین روش انجام عمل جراحی را تعیین می‌کنند. بنابراین به ایشان اعتماد کنید. شما می‌‌توانید با خاطری آسوده، ایجاد تغییرات مطلوب و دستیابی به بهترین نتیجه را به ایشان بسپارید.

مزایای جراحی رینوپلاستی 

برطرف شدن مشکلات فیزیکی موجود در بینی برخی افراد مثل انحراف تیغه بینی و پولیپ بینی و یا حتی مشکلات تنفسی ناشی از ناهنجاری های موجود در بینی از مهم‌ترین مزیت‌های عمل رینوپلاستی است. در کنار تمام آن‌ها می‌توان گفت که مهم‌ترین مزیت رینوپلاستی در زیبایی ظاهری فرد است.
بینی در وسط صورت فرد قرار دارد و نقطه‌ای حساس در زیبایی ظاهری چهره محسوب می‌شود. به همین دلیل انجام عمل جراحی زیبایی بینی برای افرادی که بینی آن‌ها دارای ایرادهای واضحی است، مزیت‌های بی‌شماری خواهد داشت که می توان به افزایش اعتماد به نفس درآن ها اشاره کرد. زیبایی مطلوب خود را به دست می‌آورند و می‌توانند به چهره دلخواه خود دست پیدا کنند.
در گذشته عمل‌های زیباسازی بینی صرفا برای داشتن ظاهری زیبا انجام می‌شدند. حتی ممکن بود پس از عمل بیمار با مشکلات تنفسی نیز مواجه شود. اما امروزه این سبک از عمل جراحی پیشرفت بسیاری کرده‌ است و این موضوع از دیگر مزیت‌‌های عمل زیبایی بینی به شمار می‌رود.

عوارض رینوپلاستی

 از فاکتورهای مهم در کاهش عوارض رینوپلاستی عدم استفاده از داروهایی نظیر آسپرین و پروفن از دو هفته قبل از عمل بینی استفاده است. همچنین نداشتن  زمینه بیماری خاص نیز در کاهش یا افزایش عوارض احتمالی این عمل جراحی موثر است.
نمی‌توان گفت عمل رینوپلاستی روشی کاملا بدون عارضه است. خونریزی بینی و عفونت مهم‌ترین عارضه‌های این عمل جراحی هستند. در صورتی که پس از عمل هر یک از نشانه‌های زیر را داشتید،‌ حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

  • اگر مکررا خون دماغ می‌شوید.
  • اگر به سختی از راه بینی نفس می‌کشید.
  • اگر در بینی خود احساس نامتقارن بودن دارید.
  • اگر بی حسی دائمی در اطراف بینی و یا حتی داخل آن حس می‌کنید.
  • اگر تورم و درد مداوم دارید
  • اگر تغییر رنگی در پوست بینی خود می‌بینید.
  • اگر حس بویایی شما دچار مشکل شده است.

اگر عمل جراحی رینوپلاستی شما با بیهوشی عمومی صورت گرفته است، احتمال درگیری با عوارض داروهای بیهوشی به مدت یک الی دو روز وجود دارد. از مهم‌ترین عوارض داروهای بیهوشی می‌توان به تهوع و استفراغ، گیجی و کاهش حافظه اشاره کرد. با مصرف مکرر مایعات به دفع این داروها از بدن خود کمک کنید. البته گذشت زمان خود باعث کاهش اثر داروهای بیهوشی در بدن شما خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع