پرده گوش یک عضو نازکی بوده که در بین گوش خارجی و میانی قرار دارد و هنگام برخورد امواج صوتی به پرده گوش، به لرزش در می آید و موجب انتقال صوت به گوش داخلی می شود. گاهی به دلایل مختلف شاهد پارگی پرده گوش هستیم و اگر این پارگی ترمیم نشود، برای درمان پارگی پرده گوش انجام جراحی تمپانوپلاستی یا ترمیم پرده گوش توصیه می شود. همچنین این جراحی می تواند برای جایگذاری سه استخوانچه در پشت پرده گوش انجام شود. 

شایع ترین علل پارگی پرده گوش

پرده گوش می‌تواند به دلایل مختلف دچار پارگی شود. پارگی پرده گوش علاوه بر این‌که باعث از دست رفتن شنوایی می‌شود گوش میانی را نیر در معرض خطرعفونت قرار می‌دهد.

عفونت گوش میانی

عفونت گوش به احتمال زیاد باعث تجمع مایعات در گوش میانی می‌شود که ممکن است فشار این مایعات به پرده گوش باعث پارگی آن شود.

ضربه شدید سر

ضربه شدید به سر و شکستگی جمجمه ممکن است باعث تغییر ساختار گوش میانی و آسیب دیدن پرده گوش شود.

صدای بلند

صداهای بسیار بلند و ناگهانی مانند صدای انفجار یک موج صوتی بسیار قوی وارد گوش می‌کند که پرده گوش ممکن است نتواند در برابر آن مقاومت کند.

باروتروما

هنگامی که فشار محیط (آب یا هوا) با فشار هوای موجود در حفره‌های خالی بدن انسان تفاوت زیادی داشته باشد ممکن است باعث آسیب فیزیکی به آن قسمت‌ها شود، که به این آسیب باروتروما یا ترومای فشاری می‌گویند. 

اشیای خارجی

فرو کردن اشیای خارجی مثل کلید، خودکار، گوش‌پاک‌کن و … در گوش می‌تواند باعث پارگی پرده گوش شود.

علائم پارگی پرده گوش

درد، خروج ترشحات از گوش، کاهش شنوایی، سرگیجه، حالت تهوع، تب، خارش گوش و یا شنیدن صداهایی مثل زنگ یا خش خش در گوش از شایع ترین علائم پارگی پرده گوش می باشد.

تمپانوپلاستی یا عمل جراحی ترمیم پرده گوش

یک نوع عمل جراحی برای بازسازی پرده گوش، تمپانوپلاستی یا میرنگوپلاستی است این جراحی در صورتی انجام می شود که میزان پارگی زیاد باشد، به حدی که بعد از 8-6 هفته خبری از ترمیم خودبه خودی پرده گوش نباشد.

روش های مختلف جراحی تمپانوپلاستی 

تمپانوپلاستی وصله‌ای (patch tympanoplasty)
تمپانوپلاستی وصله‌ای ساده‌ترین روش جراحی ترمیم پرده گوش با سوراخ کوچک است. تمپانوپلاستی وصله‌ای را می‌توان برای بزرگسالان به صورت سرپایی انجام داد اما کودکان نیاز به بیهوشی موضعی دارند، مدت زمان این عمل بین 5 تا 15 دقیقه است.
در این روش جراح سوراخ پرده گوش را با موادی مثل کاغذ، ژلاتین و یا چربی گرفته شده از لاله گوش می‌پوشاند تا به مرور زمان با ترمیم بافت پرده پارگی برطرف شود.

تمپانوپلاستی گرافت میانی (medial graft tympanoplasty)
این جراحی در اتاق عمل و تحت بیهوشی موضعی یا عمومی با مدت زمان 1 الی 2 ساعت انجام می‌شود. در این عمل جراح به دو روش عمل می‌کند. در روش اول عمل ترمیم از طریق کانال گوش انجام می‌شود و در روش دوم یک برش کوچک در پشت گوش ایجاد می‌شود. جراح برش‌ها را در کانال گوش ایجاد می‌کند و باقیمانده پرده گوش را بالا می‌برد. سپس یک گرافت بافتی که از عضله یا غضروف گوش گرفته می‌شود را زیر پرده گوش قرار می‌دهد. درنهایت جراح کانال گوش را با پنبه یا گاز استریل پر می‌کند تا گرافت را در جای خود ثابت نگه دارد. 

تمپانوپلاستی جانبی(lateral tympanoplaty)
وقتی که سوراخ پرده گوش بسیار بزرگ است از این روش استفاده می شود. این عمل که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود بین 2 تا 2.5 ساعت طول می‌کشد. در تمپاننوپلاستی جانبی جراح برش‌ها را پشت گوش ایجاد می‌کند و کانال گوش را گشاد می‌کند. سپس بیشتر پرده گوش آسیب‌دیده را خارج کرده و با استفاده از یک گرافت فاسیا که از بدن خود بیمار برداشته شده است یک پرده گوش جدید ایجاد می‌کند.

مراقبت های پس از جراحی پارگی گوش

  • از قرار گرفتن در معرض هوای سرد و تماس با افراد سرما خورده اجتناب نمایید.
  • با دهان باز باید عطسه کنید و از عطسه کردن با بینی بسته اجتناب نمایید.
  • در ماه های اول پس از جراحی از فین کردن شدید اجتناب نمایید.
  • در هفته های اول سعی کنید از غذاهای نرم استفاده نمایید و از جویدن غذاهای جویدنی اجتناب نمایید.
  • تا یک ماه از مسافرت با هواپیما باید اجتناب نمایید.
  • در صورتی که با درد شدید و غیر عادی روبرو شدید جراح گوش خود را مطلع نمایید.
به اشتراک بگذارید :
تماس سریع