فشار گوش و مشکلاتی که برای شما ایجاد میکند

فشار گوش و مشکلاتی که برای شما ایجاد میکند

فشار گوش یکی از مشکلات رایج در میان بیماران و مراجعین به پزشکان متخصص گوش حلق و بینی است که معمولاً با علائم خاصی بروز می کند. در پی افزایش فشار گوش بیماری منیر در فرد بیمار ایجاد می شود و با مشاهده علائم آن لازم است فوراً جهت تشخیص و درمان به پزشک مراجعه شود. افراد مبتلا به فشار گوش و منیر معمولاً پس از مشاهده علائمی بصورت حمله سرگیجه، وزوز گوش و... اورژانسی به پزشک مراجعه میکنند و پزشک با بررسی های اولیه همچون نوار قلب، نوار مغز و بررسی های اینچنینی وجود فشار گوش را تائید نموده و درمان را آغاز می نماید. فشار گوش اصطلاح عامیانه همان بیماری منیر است که با نشانه بارز آن یعنی سرگیجه می شناسیم . در ادامه به توضیح بیشتری در مورد آن می پردازیم.

فشار گوش چیست؟

فشار گوش نام دیگر بیماری منیر است که با اختلال در ساختمان داخلی گوش ایجاد می شود و علائم بارزی دارد. بیمار مبتلا به فشار گوش با حمله سرگیجه دورانی دچار ترس و استرس شده و نیاز فوری جهت مراجعه به مراکز درمانی دارد. در این شرایط گاهاً فرد علائمی همچون وزوز گوش، کاهش شنوایی حسی-عصبی و احساس تهوع را تجربه می کند. پزشک پس از مشاهده علائم و بررسی های لازم می تواند وجود فشار گوش را تشخیص داده و نسبت به پیگیری درمان بیمار اقدام نماید. بیماری فشار گوش معمولاً در سنین بین 30 الی 50 سال بروز می کند و اصلی ترین و شایع ترین علامت آن احساس سرگیجه و عدم تعادل شدید است. درمان بیماری منیر توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می‌شود.در صورت بروز هریک از عاتئم به یهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

چرا دچار فشار گوش میشویم؟

با مطالعه موارد بالا سوالی که ایجاد می شود این است که چرا دچار فشار گوش میشویم؟ آیا عامل خاصی وجود دارد که ریسک ابتلا به فشار گوش را افزایش دهد؟ در پاسخ باید گفت گوش ما از سه قسمت گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی تشکیل شده که در گوش داخلی مایعی جهت حفظ تعادل وجود دارد. این مایع با فرم قرارگیری خود علائمی به حسگرهای گوش انتقال می دهد که با مخابره آن به مغز، مغز توانایی حفظ تعادل و درک صحیح از محل و فرم قرارگیری انسان پیدا می کند. حال در برخی موارد مایع گوش که آندولنف نامیده میشود دچار فشار شده و به اصطلاح مایع داخلی گوش دچار فشار می شود. حاصل این تغییرات بروز بیماری فشار گوش یا منیر است. اما می توان گفت هیچ عامل دقیقی از دلایل بروز فشار گوش یا منیر نمی توان نام برد چرا که علت این بیماری همچنان ناشناخته می باشد.در صورت بروز سرگیجه و ایجاد عدم تعادل، لازم است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود.

علائم فشار گوش چیست؟

  • ضعف شنوایی
  • کیپ شدن گوش
  • سرگیجه های دورانی
  • عـدم تعـادل و ســرگیجه
  • احــساس تهـــوع و اسـتفراغ
  • احساس پری در گوش

درمان فشار گوش چگونه است؟

فشار گوش معمولاً پس از تشخیص بوسیله معاینات فیزیکی و عکسبرداری و تشخیص بیماری وارد فاز درمان می شود. در این مرحله پزشک متخصص گوش حلق و بینی اقدام به تجویز دارو جهت کاهش التهابات و در نتیجه کاهش فشار گوش اقدام می نماید. دارو هایی که در این مرحله تجویز می شود معمولاً کورتون دار است . دومین روش درمانی، درمان کنترلی و طولانی مدت است که بدون دارو صورت می گیرد و معمولاً با تغییر روش در سبک زندگی فرد توصیه می شود. در این درمان تغذیه بیمار تغییر کرده و با کاهش مصرف سدیم (نمک) و افزایش مصرف مایعات و افزایش ادرار، به مرور فشار گوش کاهش می یابد. گاهاً در این مرحله پزشک از داروهای ادرار آور استفاده می نماید.

دکتر مجید نصیری | متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع