حتما می دانید که حس چشایی یکی از مهم ترین حس ها درهر انسان است، حس چشایی با خوردن و آشامیدن و طعم های گوناگون خوراکی ها قابل لمس است. حس چشایی، حسی است که لذت خوردن و نوشیدن به آن وابسته است و درصورت کاهش حس چشایی یا از بین رفتن آن مشکلات فراوانی برای فرد ایجاد می نماید. حس چشایی در زبان قابل تشخیص است و به وسیله همین حس چشایی می توان مزه ها را تشخیص داد. در برخی موارد فرد دچار کاهش حس چشایی می شود که در ادامه به بررسی علت کاهش حس چشایی می پردازیم.

علت کاهش حس چشایی چیست؟

- ریفلاکس اسید معده - کاهش حس چشایی
در هنگامی که اسید معده به داخل دهان باز میگردد بدلیل طعم تند و سوزش اسید، جوانه های چشایی آسیب دیده و به مرور کارایی خود را از دست داده و حس چشایی کاهش خواهد یافت.

- عفونت دهان - کاهش حس چشایی
دومین علت کاهش حس چشایی وجود عفونت در دهان می باشد، عدم رعایت بهداشت و عفونت در دهان باعث آسیب به جوانه های چشایی شده و کاهش حس چشایی را به همراه دارد.

- زخم دهان از علت های کاهش حس چشایی است
- سرطان دهان از علل کاهش حس چشایی است
- استعمال دخانیات از جمله دلایل کاهش حس چشایی است
- پرتو درمانی خصوصا در قسمت دهان موجب کاهش حس چشایی می شود
- علائم خطر در کاهش حس چشایی
در صورتی که کاهش حس چشایی ادامه دار و دائمی باشد می تواند نشان از بیماری های خطرناکی باشد و لازم است فرد حتما با مراجعه به پزشک تحت بررسی و معاینه قرار گیرد.

بیماری هایی که موجب کاهش حس چشایی می شود

1- مشکلات گوارشی مثل : نفخ، سوءحاضمه ، رفلاکس اسید، سوزش معده
2-مشکلات غدد بزاقی: گلودرد، ورم صورت و گردن، تب، خشکی دهان
3- مشکلات بینی و سینوس ها: باید دیده باشید وقتی دچار گرفتگی بینی می شوید طعم غذاها را به خوبی حس نمیکنید و این نشان از تاثیر مشکلات سینوسی و بینی روی چشایی شما دارد، آبریزش بیین، سردرد سینوسی، گلودرد، تب از عواملیست که باعث کاهش حس چشایی می شود.
4- آسیب مغزی: سکته مغزی، تومور مغزی، حمله ایسکمیک
5-کمبود مواد مغذی بدن

درمان کاهش حس چشایی

باید بدانید که کاهش حس چشایی به خودی خود بیماری نیست اما از آن جایی که امکان دارد بیماری های خطرناکی باعث آن شده باشد باید به خوبی بررسی شود، بعد از مراجعه به پزشک و تست های لازم، در صورت شک به هر یک از بیماری هایی که موجب این آسیب خواهد شد، آزمایشات خاص دستور داده می شود که علت بیماری کشف و سپس با برطرف کردن علت و درمان بیماری اصلی، به مرور زمان طی 6ماه تا یکسال حس چشایی به حالت اولیه بازگردد.

پیشگیری از کاهش حس چشایی

1-از مصرف مواد غذایی بسیار داغ یا بسیار سرد خودداری کنید این مواد جوانه های چشایی شما را آسیب خواهند زد و موجب کاهس حش چشایی خواهند شد.
2-روزانه 8 لیوان آب بنوشید، نوشیدن آب در طول روز موجب می گردد که بدن شما دچار کم آبی نشود و به طبع شما نیر با خشکی دهان که خود یکی از عو.امل کاهش چشایی است مواجه نگردید.
3-سیگار و قلیان نکشید، دخانیات باعث آسیب جوانه ها ی چشایی، کاهش چشایی  و همچنین افزایش ریسک درگیری با بیماری هایی مثل سرطان دهان خواهند شد.
4-به دندان پزشک هر 6 ماه یک بار مراجه نمائید، اگر دائم تحت نظر دندان پزشک باشید، عفونت دهان باعث از بین رفتن حس چشایی شما نخواهد شد،بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
5-از مصرف غذا های خیلی تند بشدت بپرهیزید.
6-بدن خود را از نظر دارا بودن منابع کافی مواد مغذی بررسی کنید، شکستن ناخن، ریزش یا شکنندگی مو از عواملیت که بر اثر کمبود روی رخ خواهد داد، کمبود روی نیز باعث کاهش حس چشایی خواهد شد،پس در صورت مشاهده ی این عوامل همراه هم حتما به پزشک مراجعه نمائید.
حس بویایی و چشایی شما علاوه بر این که عامل لذت از غذا هستند، باعث می شوند شما غذای فاسد، خطر نشت گاز و آتش سوزی، آلودگی محیط به  مواد سمی و... را متوجه شوید، مراقب این حواس خود باشید.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع