از اختلال کلافه کننده پر شنوایی شنیده اید؟

از اختلال کلافه کننده پرشنوایی شنیده اید؟

شاید تا کنون در خصوص اختلال پرشنوایی چیزی به گوش شما نرسیده باشد اما بی شک در مقاطع مختلف زندگی با آن مواجه شده اید. صداهایی همچون تیک تیک ساعت، چکه آب و حتی جویدن غذا توسط دیگران و... به اصطلاح روی اعصاب شماست! فرد مبتلا به پرشنوایی نسبت به شنیدن صداها حساس شده و به هیچ وجه ظرفیت تحمل صدا ندارد. کلیه صداهای کم برای او عذاب آور شده و می توان اینطور تعبیر کرد که صداهای کم حتی برای او تقویت شده و چند برابر به گوشش میرسد. در این نوع اختلال فرد تحمل شنیدن صداهای حتی کم را نیز ندارد و صداهایی که برای ما کم است برای این فرد کلافه کننده است. چنین فردی به هیچ وجه تحمل مکان های پر سر و صدا را نداشته و از بودن در کنار افراد دیگر خودداری می نماید.

علت پرشنوایی چیست؟

در اینجا لازم است بررسی نماییم علت پرشنوایی چیست! تقریباً می توان گفت علت اصلی پرشنوایی معلوم نیست و تنها یافته ها حاکی از اختلال در گوش داخلی است که منجر به پرشنوایی می شود. عملکرد بخش های تشدید کننده صدا در گوش دچار اختلال می شوند و بدین ترتیب صداهایی مانند نویز و بی اهمیت به اشتباه در گوش تشدید شده و همچون صدایی مهم شنیده می شند. در واقع گوش به اشتباه صداهایی همچون چکه آب، صداهای خارج خانه و... را چندین برابر نموده و به مغز میرساند تا شنیده شود. در این اختلال فرد به مرور دچار مشکلات روحی و عصبی شده و تحمل شنیدن صداها را ندارد.
یکی دیگر از احتمالاتی که از علل ایجاد پرشنوایی مطرح است، ضربه به سر است. در هنگام ضربه به سر احتمال جابجایی استخوانچه های گوش نیز وجود دارد. این استخوانچه ها عامل تشدید صدا در گوش است که با اختلال آن امکان ایجاد پرشنوایی وجود دارد. علل مشابه همچون ضربه به ساقه مغز، آسیب های عصبی همچون ام اس و داروهای شیمیایی که منجر به این آسیب می شوند، فلج بلز و عفونت های گوش از علل و احتمالات افزایش ریسک ابتلا به پرشنوایی هستند.

اختلال پرشنوایی چطورتشخیص داده می شود؟

سوالی که در ذهن شما ایجاد می شود این است که اختلال پرشنوایی چطور تشخیص داده می شود؟ پاسخ بسیار روشن است، اولین اقدام فرد مشکوک به این اختلال مراجعه به پزشک است. با مراجعه به پزشک متخصص گوش حلق و بینی معاینات اولیه انجام شده و تست شنوایی سنجی اولین اقدام تشخیصی پر شنوایی است. پزشک با مشاهده نتیجه این تست قادر به تشخیص است اما در صورت نیاز به بررسی بیشتر انجام عکسبرداری های مختلف نیز رایج است.

اختلال پرشنوایی چطور درمان می شود؟

در بخش پرسش و پاسخ عده بسیاری سوال مبنی بر این ثبت نموده اند که اختلال پرشنوایی چطور درمان می شود؟ در پاسخ به این عزیزان باید گفت اختلال پر شنوایی متاسفانه درمان قطعی ندارد. درمان کنترلی که برای پرشنوایی تجویز می شود معمولاً دوره صوت درمانی است که در آن فرد به مرور قادر به تحمل صداهای مزاحم می شود. در این درمان از دستگاه های تولید کننده نویز استفاده می شود تا مرکز پردازش مغز به مرور قادر به تحلیل صداهای روزمره باشد.

عارضه اختلال پرشنوایی چیست؟

اختلال پر شنوایی همان طور که اشاره شد موجب می شود فرد صداهای غیر ضروری و مزاحم را نیز به وضوح و با صدای بلند بشنود. صداهایی همچون تیک تیک ساعت، چکه آب و حتی کار کردن یخچال در گوش این افراد بسیار بلند شنیده می شود. به همین دلیل اولین عارضه اختلال پر شنوایی دوری از جامعه، افراد و خانواده است. فرد مبتلا به پر شنوایی جهت محافظت از خود و عدم مواجه شدن با صداهای مزاحم و بلند از محیط های شلوغ و حتی دارای صدا دوری می کند که این امر در مدت زمانی کوتاه موجب افسردگی و انزوای اجتماعی وی می شود.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع