توده ها و برجستگی هایی که در گردن به وجود می آیند معمولا شایع هستند و دلایل متعددی دارند. این توده ها ممکن است از پوست و یا بافت های زیر پوست ایجاد شوند. بیشتر توده های گردنی، به ویژه آن هایی که در کودکان و بزرگسالان بروز می یابند، سرطانی نیستند. اما بیشتر افراد با دیدن این توده ها فورا به پزشک مراجعه می کنند و علت آن، ترس و نگرانی از بدخیم بودن توده می باشد.
توده های گردنی در بیشتر موارد، همان غدد لنفاوی متورم هستند. در گردن بیش از 100 غده لنفاوی وجود دارد. علت تورم غدد لنفاوی در واقع پاسخ بدن به عفونت یا التهاب می باشد و معمولا بعد از برطرف شدن عفونت، غده های لنفاوی به اندازه قبلی خود بر می گردند.

علت ایجاد توده گردنی 

توده هایی که در گردن ایجاد می شوند، می توانند از ساختارهای مختلفی به وجود آمده باشند که معمولاً عبارت اند از:
1.تورم غدد لنفاوی
2-سرطان 
3-مشکلات غدد بزاقی
4-مشکلات غده تیروئید
5-مشکلات پوستی
6-ناهنجاری های رشد
7-توده های ناشی از عروق خونی
8-تومورها
منشا انواع تومور گردنی در بخش های سر و گردن، غده های بزاقی، غده های تیروئیدی، غده های پاراتیروئیدی، راه های تنفسی و گوارشی و … می باشد. این تومور ها و توده ها می توانند در نوع سرطانی و غیر سرطانی بروز کنند. در واقع عوامل مختلفی وجود دارند که بر روی ایجاد این تومورها تاثیر گذار هستند.
هنگامی که تومور گردن و سر ایجاد شود، نشانه های مختلفی بروز می کند. با مشاهده برخی از این نشانه ها باید سریعا برای درمان آنها اقدام کنید. مدت زمان پیشروی توده های گردنی بسیار کوتاه است و حدودا پس از 2 هفته، این توده ها در نواحی سر و گردن .و حتی قسمت های دیگر انتشار می یابند.
تومورهای گردنی هنگامی که ایجاد می شوند؛ تغییراتی در بدن و همان نواحی به وجود می آورند. برای مثال دردهای شانه و کتف، دردهای مزمن گردن و سر و … برخی از این تغییرات هستند که در اثر توده های گردنی به وجود می آیند.
مهمترین عاملی که سبب ایجاد تومور و توده های گردنی می شود؛ استفاده از مشروبات الکلی و مصرف دخانیات می باشد.

انواع تومور گردنی

تومور گردنی می تواند دارای انواع مختلفی باشد. انواع تومور گردنی در دسته مادرزادی، سرطانی (بدخیم)، خوش خیم، عفونی قرار می گیرند. هر کدام از این نوع تومور گردنی دلایل خاصی دارند؛ 
1.  توده های گردنی که از نوع مادرزادی هستند؛ می توانند به علت وجود ناهنجاری های عروقی و همچنین وجود برخی از کیست ها در ناحیه گردن باشند. در توده ی گردنی مادرزادی، غدد لنفاوی درون گردن بر اثر ایجاد عفونت، بزرگ می شود و در نتیجه توده هایی در بخش گردن ایجاد می شود.
معمولا این نوع توده ها سرطانی نیستند و قابل درمان می باشند. تومورهای گردنی مادرزادی، کیست و یا توده هایی هستند که؛ معمولا در مجرای تیروگلوس، بینی و و مجرای تراتوما به وجود می آیند.
2.  توده های عفونی گردنی، شامل توده هایی هستند که؛ که در اثر ایجاد عفونت در بخش های لوزه ها، دندان ها، سینوس ها و … به وجود می آیند. بیماری های عفونی که در ناحیه گردن و سر به وجود می آیند؛ می توانند از جمله علل تاثیرگذار در ایجاد تومور گردنی باشند. مونونوکلئوز عفونی یا همون تومور گردنی عفونی، بیماری است که در اثر وجود ویروس اپشتین بار به وجود می آید. ای نوع تومور معمولا برای افراد جوان و زیر 20 سال اتفاق می افتد.
3.تومورهای گردنی بدخیم (سرطانی) در دو مرحله آشکار می شوند. مرحله اول آن شامل ایجاد توده های سرطانی برای بخش های غده تیروئید، غدد لنفاوی و غدد تحت فکی می باشد. در این مرحله پیشروی سرطان کمتر و راه درمان آسان تر خواهد بود.


در مرحله ثانویه؛ سرطانی شدن سایر بخش های گردنی امکان پذیر می شود، در واقع سرطان به بخش های دیگر راه پیدا می کند. در مرحله ثانویه بخش هایی مانند حفره ی دهان، مجرای بینی، بخش حنجره، بخش حلق، سینوس ها و … دچار تومورهای سرطانی می شوند.

عوامل موثر در ایجاد تومور گردنی

به طور کلی می توان گفت که دو عامل زمینه و وراثتی می توانند در ایجاد تومور گردنی نقش داشته باشند.
عوامل زمینه: این عوامل شامل استعمال دخانیات و الکل، قرار گرفتن در معرض آفتاب برای طولانی مدت، وجود ویروس HPV، قرار گرفتن در معرض پرتوهای مختلف و مضر، عدم تامین ویتامین ها موارد مورد نیاز بدن، ایجاد عفونت هایی در اثر سرماخوردگی و آنفولانزا و … می باشند.
در واقع این عوامل به مرور زمان و با افزایش شدت آنها، فرد را مستعد دریافت تومورهای گردن می کند.
عوامل وراثتی: وراثت می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد تومورهای گردنی داشته باشد. 

دلایل بروز توده های گردنی

  • نوشیدن الکل
  • استعمال دخانیات
  • عوامل مادرزادی و وراثت
  • بیماری های عفونی همچون لوزه ، دندان ، سینوس و غیره.
  • بیماری سل
  • سبک زندگی و رژیم غذایی نادرست
  • قرارگیری طولانی مدت در برابر تابش مستقیم آفتاب
  • کمبود ویتامین
  • ویژگی توده های بدخیم

توده های بدن خیم نیازمند جراحی توده گردن هستند. ویژگی این زائده های بدخیم شامل موارد زیر است:

  • سفت و محکم بودن توده
  • رشد توده به سمت دهان
  • زخم دهان
  • مشکل به هنگام بلع
  • احساس خفگی
  • ایجاد توده های جدید در افراد مسن

درمان توده های گردنی

نحوه درمان توده گردنی، به علت بروز آن بستگی دارد. بنابراین، همه ی توده ها به یک روش درمان نمی شوند. توده هایی که به دلیل تورم غدد لنفاوی ایجاد می شوند، معمولا نیازی به درمان ندارند. زیرا پس از برطرف شدن شرایطی که منجر به تورم این غدد شده، توده ها نیز از بین می روند. با توجه به علت بروز توده گردن، پزشک متخصص لزوم درمان توده و یا روش درمان آن را مشخص می کند.

روش های درمان تومور گردنی

1. بهترین روش درمان تومور گردنی، مراجعه زودهنگام به پزشک است. هرگاه یکی از نشانه هایی را که در خود مشاهده کردید، سریعا به پزشک برای درمان مراجعه کنید.
2.می توانید با مراجعه به جراح مغز و اعصاب و یا گوش و حلق بینی، تومور خود را شناسایی کنید. جراح مغز و اعصاب با بررسی گردن شما و تشخیص علائم، نوع سرطان و میزان پیشروی آن را برای شما شرح می دهد.
3.بهترین درمان تومور گردنی، کاهش مصرف مشروبات الکلی و دخانیات می باشد.

کدام توده های گردنی خطرناکترند؟

با مراجعه به پزشک و معاینه توده گردن، می توان بی خطر و یا خطرناک بودن آن را تشخیص داد. در صورتی که توده نرم باشد و یا خود به خود از بین برود، احتمال اینکه علت نگران کننده ای داشته باشد کمتر است. توده های قرمز و یا حساس به لمس، ممکن است به دلیل عفونت ایجاد شده و با مصرف آنتی بیوتیک برطرف شود. خطرناک ترین توده ‌ها، توده هایی هستند که بسیار سفت بوده و طی مدت زمان کوتاهی بزرگ می شوند. 
همه ی توده های مشکوک، باید توسط پزشک بررسی و معاینه شوند. در صورتی که توده به همراه علائم زیر بروز پیدا کند، باید فورا به پزشک مراجعه کرد. این علائم عبارت اند از:

  • کاهش وزن
  • گرفتگی و یا تغییر صدا به مدت بیشتر از سه هفته
  • تعریق شبانه
  • دشواری در بلع
  • تنگی نفس و یا بروز مشکلاتی در تنفس
  • بالا آوردن خون
  • احساس خستگی مداوم
  • بروز کبودی های بدون علت

محل ایجاد توده گردن، در تشخیص و علت بروز آن به پزشک کمک می کند.

دکتر مجید نصیری متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند به شما در شناسایی و درمان این مشکلات کمک کند. شما می توانید، از طریق شماره‌ تماس‌های02188988714 و یا شماره موبایل09120701875از طریق واتس‌آپ تماس بگیرید.

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع