اتوپلاستی(otoplasty) که به آن جراحی زیبایی گوش نیز گفته می‌شود؛ روشی برای تغییر شکل دائم، موقعیت یا اندازه گوش است. طی این جراحی زیبایی جراح، گوش را (به هر علتی) و با (هر تکنیکی)  شکل می دهد تا ظاهر آن را به نتیجه دلخواه یا حتی نزدیک به دلخواه در بیاورد. اگر گوش شما بیش ازحد بزرگ و برجسته است، می‌توانید جراحی زیبایی انجام دهید.

علت جراحی اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش

علت انجام این جراحی برجسته بودن غضروف گوش می باشد که این امر سبب می شود شکل گوش دفرمه و نامطلوب شود. افرادی که درگیر این عارضه هستند ممکن است در جامعه دچار عدم اعتماد بنفس و مشکلات روحی و روانی در حیطه ی ارتباطات اجتماعی شوند. به دنبال رفع این عارضه، جراحی ای که دردناک نمی باشد و فعالیت های روزمره ی فرد را تحت الشعاع قرار نمی دهد، صورت می پذیرد تا شکل گوش به حالت نرمال و طبیعی خود برگردد.

انواع مشکلات رایج ظاهری گوش

گوش برجسته و یا بیرون زده یا در اصطلاح عامیانه گوش آینه بغلی می گویند. در گوش برجسته، غضروف گوش نوزاد از همان ابتدا حدود 7 میلی متر یا بیشتر با سرش فاصله دارد.
گوش استال یا اشتال: در ثلث بالایی گوش یک برآمدگی واضح را خواهید دید که تند و تیز است.
گوش سرپوش مانند یا پوشاننده قسمت بالایی لاله گوش مثل سرپوش خم شده است.
گوش آویزان یا لپ: لاله گوش از ثلث بالایی یا نیمه ی آن کاملا خم شده است
گوش فنجان شکل: در این حالت نیمه بالایی لاله گوش دست نخورده ولی درگیر حالتی است که قسمت قوس دار پایینی و نرمه گوش روی هم خوابیده اند و نمای کلی شبیه یک فنجان را در دید بیننده ایجاد می کند.
گوش تنگ: به این مورد گوش جمع شده هم میگویند و یک جور آش شله قلمکار است! تعدادی بیشتر از دو یا سه دفورمیتی (بدشکلی) با هم اتفاق افتاده و قوس خم شده ی لبه ی گوش شیار گوش را تنگ می کنند.
پایک حلزونی: پایک عموما حلزونی شکل گوش، برجسته و بیرون زده می شود و عملا حفره گوش یا لاله گوش را به دو قسمت تقریبا مساوی بخش می کند.
گوش پنهان: زمانی است که نقص، مختص قسمتی از لاله ی گوش باشد که تا حدی زیر پوست سر پنهان شده است.
وارونگی کیسه حلزون: کاسه ی حلزون برعکس یا وارونه را می توان از مخاطرات سلامتی محسوب کرد، چرا که اینجا پایک حلزونی با یا بدون غضروف جلوی گوش کانال شنوایی را تنگ کرده و از میزان حساسیت گوش به صدا کم می کند.
اختلال مارپیچ حاشیه ای: در اینجا بر عکس مشکل پایک برجسته و دو نیم کننده با یک پایک ناقص مواجهیم که تا لبه ی گوش نرسیده و باعث بدشکلی قسمت بالایی گوش می شود.
همچنین اگر گوش یا گوش‌های شما به دلیل آسیب دیدگی یا نقص مادرزادی شکسته باشد، این افراد کاندید جراحی اتوپلاستی هستند. بعد از رشد کافی لاله گوش معمولاً بعد از 5 سالگی تا بزرگسالی می‌توان اتوپلاستی را انجام داد. در بعضی موارد، جراحی از اوایل 3 سالگی نیز انجام می‌شود.
در بعضی از موارد دفورمیتی‌های گوش باید در سن پایین‌تری جراحی شود اما سن اصلاح اختلال loopear  یا گوش برجسته در سن 6 تا 12 سالگی است. 
تکنیک‌های اتوپلاستی بر اساس نوع و فرم گوش، اجرا می‌شوند. پزشک ممکن است از برش‌های مختلف استفاده کند.

  • پشت گوش‌ها
  • درون چین‌های داخلی گوش‌ها

پس از ایجاد برش، جراح بر اساس صلاح دید غضروف و پوس اضافی را بر می‌دارد و غضروف را در موقعیت جدید با نخ‌های بخیه در موقعیت جدید شکل می‌دهد. سپس او غضروف‌ها را در موقعیت مناسب جمع کرده و با بخیه‌های داخلی آن را محکم می‌کند. این روش به طور معمول حدود دو ساعت طول می‌کشد.

اتوپلاستی چگونه انجام‌‌ می شود؟

نوع تکنیک مورد استفاده و برش ها در جراحی به نوع مشکل گوش ها بستگی دارد. محل شکاف ممکن است پشت گوش ها و یا درون چین گوش باشد. سعی می شود برش ها در نقاطی انجام شود که بطور واضح قابل مشاهد نباشند. ابتدا طبق تشخیص جراح فرد تحت بی حسی و یا بیهوشی قرار می گیرد سپس برشی در پشت گوش و یا درون چین های گوش توسط جراح ایجاد شده و از طریق این شکاف جراح به غضروف دسترسی پیدا می کند.
در مرحله بعد تغییرات لازم بر روی غضروف انجام شده و پوست اضافه ی آن ناحیه برداشته شده و اگر فاصله ی گوش ها با سر نرمال نباشد گوش ها به سر نزدیک شده و در مرحله ی آخر شکاف ایجاد شده بخیه زده و سپس پانسمان به دور سر پیچیده می شود.

مزایای جراحی اتوپلاستی

در نتیجه عمل اتوپلاستی می توان مزایای زیادی را نام برد که به برخی از مهم ترین آن ها شامل موارد زیر است.

  • این عمل جراحی عوارضی نداشته و بسیار ایمن است.
  • بسیاری از مشکلات و نواقص ناحیه ی گوش را می توان با این جراحی حل کرد.
  • بعد از عمل شاهد مسخره کردن دوستان و اطرافیان نخواهید بود.
  • این عمل برای افزایش اعتماد به نفس و انگیزه ی روحی در افرادی که شکلات گوش دارند توصیه می شود.
  • زمان استراحت آن کم است (یک هفته)
  • ظاهر را زیباتر کرده و تاثیر به سزایی در فرم صورت ایجاد می کند.
  • امکان انتخاب گوش مورد علاقه در این عمل وجود دارد.

خطرات اتوپلاستی 

اتوپلاستی ممکن است خطرات مختلفی را به همراه داشته باشد:

  • اسکار یا جای زخم و بخیه: اسکارهای ناشی از اتوپلاستی دائمی هستند، اما چون در پشت گوش یا در درون گوش ایجاد شده اند که دیده نمی شود و از نظر زیبایی قابل قبول هستند.
  • عدم تقارن در قرار گیری گوش ها: این موضوع می تواند ناشی از تغییرات در طول فرایند بهبود باشد یا زمانی که جراحی به درستی انجام نشده باشد.
  • تغییرات حسی پوست: اتوپلاستی ممکن است به طور موقت بر احساس پوست آن ناحیه (گوش) تأثیر بگذارد و بمرور بی حسی رفع می شود.
  • اصلاح (تغییر) بیش از حد معمول: اتوپلاستی (جراح زیبایی گوش) خطوط غیر نرمالی را ایجاد می کند که موجب به عقب برگشتن گوش ها می شود.
  • دیگر مشکلات اتوپلاستی: اتوپلاستی ممکن است خطر خونریزی، عفونت و عوارض جانبی داروی بیهوشی، واکنش آلرژیک در طول و یا بعد از عمل را مشابه سایر اعمال زیبایی برای بیمار به همراه داشته باشد. البته خیلی نادر هستند.

کاندیدای مناسب جراحی زیبایی گوش 

جراحی زیبایی گوش معمولاً برای افرادی توصیه می شود که:

  • گوش های آنها از سر فاصله داشته باشد.
  • گوش ها بزرگتر یا کوچکتر از حالت عادی باشند.
  • گوش ها به دلیل آسیب دیدگی ، وارد آمدن ضربه یا مشکلات ساختاری از بدو تولد ، بدشکل باشند.
  • افرادی که قبلاً جراحی زیبایی گوش انجام داده و از نتایج آن ناراضی هستند.
  • افراد دارای سن 5 سال به بالا.
  • افراد دارای سلامت کامل و فاقد بیماری زمینه ای که بتواند خطر عوارض جانبی را افزایش داده یا بر روند بهبود تأثیر بگذارد.
  • افراد غیر سیگاری، سیگار کشیدن می تواند جریان خون در ناحیه تحت درمان را کاهش داده و روند بهبود را کند نماید.

آیا رشد گوش‌ها در کودکان نتایج اتوپلاستی را تغییر می‌دهد؟

در این روش غضروف‌های گوش‌ها کاملا شکل داده می‌شوند و در ادامه فرایند رشد، غضروف‌ها در حالت فعلی رشد می‌کنند؛ نه حالتی که کودک با آن متولد شده است؛ بنابراین احتمال تغییر حالت گوش‌ها بعد از اتوپلاستی بسیار کم است و کودکان در بزرگسالی نیازی به جراحی دوباره گوش‌های خود نخواهند داشت.
 

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع