لوزه های کامی (به انگلیسی: Palatine tonsils) که faucial tonsils نیز نامیده می شوند، لوزه هایی در سمت چپ و راست عقب گلو هستند که اغلب به صورت توده های سفیدرنگ دیده می شوند. لوزه كامي به همراه لوزه سوم از بافت‌هاي لنفاوي تشكيل شدهاند و از پس از تولد در سيستم دفاعی بدن دخالت دارند.
التهاب لوزه ها (تونسیلیت) اغلب و نه لزوماً باعث گلودرد و تب می شوند. در حالت های مزمن، برداشتن لوزه (تونسیلکتومی) تجویز می شود.
لوزه هاي كامي بر خلاف لوزه سوم مي توانند تا آخر عمر با فرد باقي بمانند؛ این لوزه‌ها شايد كوچكتر شوند اما از بين نخواهند رفت.
 تورم لوزه های كامي مي تواند در تنفس، تغذيه و تكلم آثار منفي بگذارد، به خصوص در سنين كمتر از پنج سال كه فضاي حلق هنوز به تكامل نهايي خود نرسيده، این التهاب موجب مي شود که كودك نتواند به درستي غذا بخورد.


در سطح لوزه هاي كامي، شيارهايي قرار دارند كه در بعضي مواقع بيش از اندازه عميق مي‌شوند؛ گاهي ذرات غذا يا بافت هاي مرده اي كه از خود لوزه جدا شده اند، همراه با ترشحات نواحي مجاور در اين شيارها تجمع كرده و عفونت آنها با باكتري هاي موجود در دهان و حلق منجر به ايجاد بوي نامطبوع دهان مي شود.
هر چند لوزه ها در عملكرد دستگاه ايمني بدن به ویژه در سنين كودكي داراي نقش هستند ولي مشكلاتي كه تورم يا التهاب مكرر آنها ايجاد ميكند، در بسياري از مواقع سبب مي شود از نقش آنها چشم‌پوشي و آنها را با عمل جراحي خارج كنيم.
دربرخي افراد كه به عفونت هاي ميكروبي شديد لوزه دچار می‌شوند، احتمال ابتلا به مشكلات قلبي و كليوي وجود دارد كه در اين صورت حتما بايد عمل جراحي لوزه ها انجام شود.بهترين زمان براي عمل لوزه ها، سنين پنچ تا شش سالگي است، در صورتي كه این عمل در كودكي انجام نشده و به بزرگسالي واگذار شود، عوارض بيشتري را براي فرد به دنبال خواهد داشت. اين عمل از قديمي ترين عملها است كه قدمتي تقريبا 5 هزار ساله دارد و امروز تكامل بسیاری یافته و مي تواند هم به صورت سنتي و همر ليزري انجام شود.
پس از برداشتن لوزه هاي كامي، استفاده از غذاهاي نرم و مايعات در چند روز اول بعد از عمل ضروري است و رعايت نكردن این مورد و خوردن غذاهاي سفت و خشك، منجر به خونريزي خواهد شد.
 لوزه هاي كامي ممكن است در دهه سوم و چهارم عمر فرد به خصوص بالاتر از چهل سال، مشكلاتي مانند خور و پف و خفگي خواب را ايجاد كند. يكي از دلايل عمده بزرگسالاني كه از خور و پف و خفگي در حين خواب رنج مي برند، بزرگ بودن لوزه هاي كامي است كه بايد براي رفع مشكلات ناشي از آن عمل شود.

تشخیص تونسیلیت

تشخیص بر اساس یک معاینه فیزیکی گلو است متخصص گوش و حلق و بینی همچنین می تواند با استفاده از سواب زدن به پشت گلو بیمار آن را ارزیابی نماید و نمونه ای از علت عفونت گلورا به یک آزمایشگاه ارسال کند. معمولا این کار برای بررسی باکتری هایی مانند استرپتوکوک انجام می شود.اگر دو طرف لوزه به يك اندازه بزرگ باشد، مشكل بزرگي لوزه ها مطرح خواهد بود اما در صورتي كه يك طرف لوزه به صورت غيرعادی بزرگ‌تر از طرف ديگر باشد، ميتواند دلالت بر بدخيمي آن داشته باشد. در این حالت فرد حتما بايد به يك پزشك متخصص مراجعه كند زیرا ممكن است نياز به نمونه برداري وجود داشته باشد.
آزمایش مونوپوت: یک آزمایش خون می تواند آنتی بادی های مشخصی را شناسایی کند که قادر است به تایید این که علائم یک فرد به علت مونونوکلئوز است را نیز شناسایی نماید.
آنتی بادی های ویروس اپشتاین: اگر یک آزمایش منوپتوت منفی باشد، آنتی بادی در خون نسبت به EBV ممکن است به تشخیص تک هسته ای کمک کند.

درمان تونسیلیت

یک مورد خفیف از لوزه ها لزوما نیازمند درمان نیست، به خصوص اگر یک ویروس مانند سرماخوردگی آن را ایجاد کرده باشد.
درمان برای موارد شدیدتری از التهاب لوزه کامی یا تونسیلیت ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها یا تونسیلکتومی صورت گیرد.
آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با عفونت باکتری تجویز می شوند. بیمار باید دوره کامل آنتی بیوتیک را طی نماید.
تخلیه آبسه: یک آبسه پریتونسلیار به طور کلی باید با یک سوزن سوراخ شود تا آلودگی به تخلیه و بهبودی برسد.
تانسیلکتومی: در مورد لوزه ها که بیش از حد بزرگ و یا مکرر آلوده، جراحی برای حذف آن ها ممکن است لازم باشد.
جراحی برای برداشتن لوزه ها به نام تونسیلکتومی نیز زمانی صورت می گیرد که تونسیلیت مزمن نباشد. با این حال، تانسیلکتومی امروز فقط برای افرادی که تونسیلیت مزمن یا مکرر را تجربه کرده اند توصیه می شود.
برخی از توصیه هایی که متخصص گوش و حلق و بینی به منظور کاهش گلو درد در عارضه تونسیلیت تجویز می نماید،عبارتند از:

  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات در روز
  • استراحت کافی و لازم
  • شستشوی گلو با آب نمک ولرم
  • استفاده از یک مرطوب کننده برای مرطوب کردن هوا در خانه
  • اجتناب از دود و عدم استعمال دخانیات
  • همچنین ممکن است در این دوره از داروهای ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده شود. شایان ذکر است که بگوییم قبل از دادن دارو به کودکان، ابتدا باید با یک متخصص گوش و حلق و بینی باتجربه مشورت شود.

دکتر مجید نصیری متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند به شما در شناسایی و درمان این مشکلات کمک کند. شما می توانید، از طریق شماره‌ تماس‌های۰۲۱۸۸۹۵۸۷۱۴. یا شماره موبایل09120701875از طریق واتس‌آپ تماس بگیرید

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع