چرا پولیپ بینی باعث سرگیجه شما می‌شود؟

پولیپ بینی توده‌های نرم و معمولاً خوش خیم داخل مجرای بینی یا سینوسی هستند که در اثر التهاب مزمن ایجاد می‌شوند. افراد مبتلا به آلرژی یا عفونت‌های مکرر سینوسی (التهاب حفره بینی و سینوس‌ها) معمولاً از پولیپ بینی رنج می‌برند.
پولیپ بینی باعث افزایش فشار سینوسی می‌شود. این مسأله می‌تواند بر شیپور استاش تأثیر بگذارد که به نوبه خود تعادل فرد بیمار را مختل می‌کند و باعث سرگیجه می‌شود.

در این مقاله سرگیجه مرتبط با پولیپ بینی را مورد بحث قرار می‌دهیم.

فشار سینوس

فشار سینوسی بهتر است به عنوان درد و احساس پری در صورت توصیف شود. این درد می‌تواند به همراه سردرد و دندان درد باشد.
التهاب غشا‌های مخاطی در مجاری بینی و سینوس‌ها می‌تواند باعث ایجاد فشار سینوسی شود، اما پولیپ‌های بینی با اشغال فضا و فشار بر ساختار‌های مهم داخل و اطراف مجاری بینی و سینوس‌ها این فشار را تشدید می‌کنند. یکی از ساختار‌های مهمی که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد لوله شنوایی است.

لوله شنوایی

لوله شنوایی گوش میانی را به پشت گلو متصل می‌کند. گوش میانی را تهویه می‌کند و اجازه تخلیه مخاط و زباله را می‌دهد. اگر لوله شنوایی مسدود شود یا باز و بسته شدن صحیح متوقف شود، به آن اختلال عملکرد لوله شنوایی می‌گویند. اختلال عملکرد لوله شنوایی می‌تواند فشار منفی در گوش میانی ایجاد کند که منجر به مشکلاتی در سیستم دهلیزی (بخشی از گوش که تعادل را کنترل می‌کند) می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بیمار سرگیجه را تجربه می‌کند.
عفونت سینوسی می‌تواند باعث مسدود شدن لوله شنوایی به دلیل التهاب و ترشحات غلیظ مخاطی شود. با این حال، اگر پولیپ بینی نیز وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که پولیپ در واقع بتواند لوله شنوایی را مسدود یا فشار دهد و از عملکرد صحیح آن جلوگیری کند.هنگامی که اختلال عملکرد لوله شنوایی به دلیل عفونت سینوسی ایجاد می‌شود، به آن سرگیجه سینوزیت نیز گفته می‌شود.

سرگیجه چیست؟

در این حالت منظور از سرگیجه، سرگیجه‌ای است که می‌تواند باعث شود احساس کنید اتاق یا دنیای اطراف شما در حال چرخش است. این نوع سرگیجه اغلب از مشکلات گوش داخلی ناشی می‌شود. اما لازم است بدانید که در برخی مواقع این نوع سرگیجه از علائم بسیار نادر پولیپ بینی نیز هست، به خصوص اگر لوله شنوایی تحت تأثیر پولیپ باشد.

آلرژی و سرگیجه

آلرژی‌ها علت زمینه‌ای بسیاری از بیماری‌ها از جمله رینوسینوزیت مزمن، پولیپ بینی و اختلال عملکرد لوله شنوایی هستند. هر یک از این شرایط می‌تواند منجر به تغییراتی در گوش میانی و داخلی و متعاقباً در سیستم دهلیزی شود و در نتیجه سرگیجه ناشی از آلرژی ایجاد شود.
اگر آلرژی منجر به اختلال عملکرد لوله شنوایی شود و در گوش میانی ایجاد مایع و عفونت کند، بیمار سرگیجه خواهد داشت. این سرگیجه موقتی است و به راحتی درمان می‌شود. با این حال، مشکلات طولانی مدت درمان نشده می‌تواند منجر به تغییرات دائمی‌تر در گوش میانی و داخلی شود، مانند جمع شدن پرده گوش و کلستئاتوم، (مجموعه‌ای غیر طبیعی از سلول‌های پوستی که در عمق گوش رشد می‌کنند). ضمنا ممکن است باعث شوند صدا به گوش میانی نرسد و فرد دچار کم‌شنوایی موقت شود.

دلایل دیگر سرگیجه

دلایل زیادی برای سرگیجه وجود دارد. اما بین سرگیجه یا احساس سبکی سر در مقابل سرگیجه واقعی تفاوت وجود دارد.زمانی که دچار سرگیجه یا سبکی سر هستید، ممکن است احساس کنید که در حال غش کردن هستید. این احساس معمولاً زمانی که بلند می‌شوید و یا سعی می‌کنید حرکت کنید، شدید‌تر می‌شود و زمانی که دراز می‌کشید سرگیجه کمتری دارید. با این حال، سرگیجه می‌تواند باعث شود که احساس کنید اتاق در حال چرخش یا تاب خوردن است یا اینکه انگار ‌اشیا در اطراف شما در حال حرکت هستند. سرگیجه ممکن است باعث حالت تهوع شود و اغلب هنگامی که دراز می‌کشید هم این حس را تجربه می‌کنید.
سرگیجه علاوه بر مشکلات گوش می‌تواند علل متفاوت دیگری نیز داشته باشد:

  • مشکلات قلبی و گردش خون
  • فشار خون پایین
  • آسیب سر
  • قند خون پایین
  • دارو‌های خاص

اگر سرگیجه مربوط به مشکلات گوش شود پزشک شما موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • مریضی منیر
  • سرگیجه موضعی حمله‌ای خوش خیم (BPPV)
  • نوریت دهلیزی
  • لابیرنتیت
  • کلستئاتوم
  • عفونت گوش داخلی

بعد از بررسی‌های دقیق بسته به علت زمینه‌ای سرگیجه، گزینه‌های درمانی مختلفی را به شما پیشنهاد می‌دهد.
به طور مثال عفونت‌های زمینه‌ای ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشند. آلرژی ممکن است با مصرف آنتی هیستأمین‌ها، اجتناب از محرک‌ها یا ایمونوتراپی درمان شود.
پولیپ بینی ممکن است با کورتیکواستروئید‌ها برای کوچک کردن توده‌ها درمان شود یا ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.
مشکلات لوله شنوایی ممکن است با میرنگوتومی (لوله‌های کوچکی که با جراحی در گوش قرار می‌گیرند) و لوله‌های تهویه درمان شوند.
در حالی که سرگیجه شایع‌ترین علامت پولیپ بینی نیست، اما نمی‌توان نادیده گرفت که مجرای بینی و سینوس ارتباط نزدیکی با عملکرد گوش و سیستم دهلیزی و سیستم حسی گوش داخلی دارند. التهاب ناشی از پولیپ بینی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد لوله شنوایی شود و تعادل فرد را تحت تأثیر قرار دهد. شرایط زمینه‌ای که باعث پولیپ بینی می‌شود و همچنین خود توده‌ها می‌توانند باعث ایجاد علائم ناتوان‌کننده و خسته‌کننده شوند.

دکتر مجید نصیری متخصصین گوش و حلق و بینی می‌تواند به شما در شناسایی و درمان این مشکلات کمک کند. اگر پولیپ بینی یا درد سینوسی مرتبط با آن را تجربه می‌کنید، از طریق شماره‌تماس‌های۰۲۱۸۸۹۵۸۷۱۴. یا شماره موبایل۰۹۱۲۷۰۱۸۷۵ از طریق واتس‌آپ تماس بگیرید.
 

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع