4 روش درمان سینوزیت خانگی با موفقیت بالا

سینوزیت یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی است که عده زیادی با آن درگیر هستند. بسیاری از افراد که دچار سینوزیت هستند، درگیر سردردهای سینوزیتی، عفونت سینوزیتی، گلودرد، خلط پشت حلق و موارد این‌چنینی هستند. بدیهی است که علائم سینوزیت به صورت عمده در نواحی سینوسی بروز می‌کند. بسیاری از پیام‌های سایت و اینستاگرام دکتر مجید نصیری به شکایت افراد از سینوزیت مربوط است. به همین دلیل در این مقاله به صورت تخصصی درمان خانگی سینوزیت را بررسی می‌کنیم.

اگر میخواهید درمان خانگی سینوزیت را بدانید و کمی از درد و مشکلات سینوزیت کم کنید، در ادامه همراه ما باشید.

 

 

سینوزیت چیست؟

درمان سینوزیت خانگی

شاید اطلاعاتی در خصوص سینوس‌ها و سینوزیت نداشته باشید. در ناحیه جمجمه انسان حفره‌هایی وجود دارد تا وزن جمجمه را کاهش دهد و فضایی برای تبادل هوا و ایجاد رطوبت فراهم کند. این حفره‌ها سینوس نام دارند. در نواحی سینوسی ترشحات سینوسی به صورت روتین و همیشگی وجود دارد؛ زیرا محیط سینوس باید همیشه مرطوب باشد. این ترشحات بسیار رقیق هستند و به‌راحتی از سینوس‌ها به ته حلق راه پیدا می‌کنند و رفع می‌گردند. اما مشکل از زمانی آغاز می‌شود که میزان ترشح این مخاط بیشتر می‌شود و غلظت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی تخلیه ترشحات سینوسی به دلیل افزایش غلظت و میزان ترشحات مشکل می‌شود و این ترشحات در سینوس‌ها باقی می‌مانند.

 

 

انواع سینوزیت

جالب است بدانید که سینوزیت انواع مختلفی دارد. معمولا درصورتی که عامل افزایش ترشحات سینوسی موقتی باشد و بعد از 2 الی 3 هفته بهبود پیدا کند، سینوزیت حاد بوده است. خوشبختانه اثرات این نوع از سینوزیت فورا بهبود پیدا می‌کند. اما درصورتی که سینوزیت بیش از 3 الی 8 هفته طول بکشد و درد و تورم آن تا ماه‌ها باقی بماند، سینوزیت تبدیل به سینوزیت مزمن شده است. این مدل از سینوزیت رایج‌ترین نوع آن است که مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می‌کند.

 

حتما بخوانید: سینوزیت با جراحی آندوسکوپی سینوس درمان پذیر است؟

 

علائم سینوزیت چیست؟

درمان سینوزیت خانگی

اطلاع از علائم سینوزیت به ما کمک می‌کند تا بهتر بیماری را بشناسیم و برای بهبود آن سریع‌تر وارد عمل شویم. پس با درک علائم سینوزیت هوشیار باشید:

  • احساس درد در نواحی جلویی پیشانی و صورت
  • احساس تورم در نواحی جلویی پیشانی و صورت
  • بروز ترشحات ته حلق و خلط
  • آبریزش بینی مکرر و غلیط
  • کیپ شدن بینی و کاهش حس بویایی
  • بروز تب و افزایش دمای بدن
  • در مواردی تنگی نفس

 

 

چرا دچار سینوزیت می‌شوید؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در خصوص سینوزیت باید بدانید، علت بروز آن است. معمولا سینوزیت با سرماخوردگی و آنفولانزا بیش از پیش خودش را نشان می‌دهد. یکی دیگر از رایج‌ترین علل بروز سینوزیت، عفونت قارچی در سینوس‌ها است. آلرژی یا حساسیت نیز، موجب تشدید سینوزیت می‌شود. دود و محیط آلوده نیز منشا بروز مشکلات سینوزیت است. در این میان سیستم ایمنی ضعیف، پولیپ بینی، آلرژی شدید، استعمال دخانیات و قرار گرفتن در محیط‌های آلوده و پر از دود می‌تواند از عوامل تشدید کننده سینوزیت باشد.

 

 

چرا سینوزیت درد دارد؟

درمان سینوزیت خانگی

فرض کنید محفظه‌ای از جنسی سخت استخوانی وجود دارد که داخل آن با ترشحات سینوسی پر شده است. هرچه ترشحات بیشتر و عفونی تر می‌شود، فشار بیشتری به دیواره‌های این محفظه وارد می‌شود و سردرد بیش از پیش خودش را نشان می‌دهد. احساس درد در نواحی چشم، بینی و پیشانی دقیقا سردرد سینوزیتی است که بسیار کلافه کننده است. با خارج نشدن این ترشحات، تورم دومین اتفاقی است که در سینوس ایجاد می‌شود. با این تورم تنها مجرای تخلیه ترشحات نیز بسته می‌شود و سردرد بیش از پیش زیاد می‌شود.  با پدیدار شدن این رویدادها تورم و درد در ناحیه سینوس اتفاق می‌افتد و فرد به شدت در زندگی طبیعی و عادی دچار مشکل می‌شود.

 

 

حتما بخوانید:  همه چیز در مورد شست و شوی بینی و سینوس را بدانید

 

آیا سینوزیت درمان دارد؟

بسیاری از افراد کنجکاو هستند و می‌خواهد اطلاعاتی در خصوص درمان سینوزیت به دست آورند. متاسفانه سینوزیت بسته به علت ایجاد شدن آن قابلیت کنترل دارد. اما درمان قطعی سینوزیت تنها به وسیله جراحی آندوسکوپی سینوس میسر است. حتی در این نوع درمان نیز، شرایط بدنی فرد در کنار مراقبت های بعد از عمل آندوسکوپی سینوس در نتیجه آن و طولانی شدن مدت زمان ماندگاری بدون عود مجدد موثر است. در این میان درمان‌های کنترلی مانند درمان خانگی سینوزیت بسیار محبوب است. شما می‌توانید به وسیله درمان خانگی سینوزیت، کمی از درد و مشکلات سینوزیت بکاهید.

 

 

درمان خانگی سینوزیت چیست؟

درمان سینوزیت خانگی

هرچند درمان خانگی سینوزیت تنها برای کنترل آن باید انجام شود و اصلی‌ترین اقدام برای درمان سینوزیت باید توسط پزشک صورت پذیرد. اما اطلاع از این راه‌ها به شما کمک می‌کند تا زندگی با سینوزیت را آسان‌تر بگذرانید. اما یادتان باشد که درمان مهم‌ترین بخش ماجرا است و باید جهت وخیم نشدن شرایط، هرچه زودتر درمان توسط پزشک متخصص گوش حلق و بینی را آغاز کنید. در ادامه به درمان خانگی سینوزیت و روش‌های مختلف آن می‌پردازیم.

 

 

1- درمان خانگی سینوزیت با کیسه آب گرم

 

معمولا در خانه اکثر ما کیسه آب گرم پیدا می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از کیسه آب گرم در ناحیه پیشانی و جلو سر، درد سینوزیت را کاهش دهید و کمک کنید تا مخاط سینوسی راحت‌تر از مجاری سینوسی خارج شوند. توجه داشته باشید که این درمان تنها درمانی کنترلی محسوب می‌شود تا شب را به صبح برسانید و برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

 

 

2- درمان خانگی سینوزیت با سرم شست و شو بینی

 

یکی از بهترین و پر کاربردترین انواع درمان خانگی سینوزیت، استفاده از سرم شست و شوی بینی و سینوس یا همان آب نمک رقیق است. شما به راحتی می‌توانید با کمک محفظه مخصوص شست و شوی بینی و یک سرم شست و شو، از راه بینی سرم را وارد سینوس‌ها کنید و به رقیق شدن ترشحات سینوسی کمک کنید. این اقدام معمولا منجر به تخلیه آسان‌تر ترشحات سینوسی می‌شود و بعد از آن فرد احساس سبکی در نواحی سینوس می‌کند. این درمان یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی سینوزیت است که منجر به کنترل شرایط و کاهش درد سینوزیت می‌شود. پزشکان متخصص برای بهبود سریع‌تر بیماری‌های آنفولانزا و سرماخوردگی نیز این روش را پیشنهاد می‌کنند.

 

 

3- درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه

یکی از روغن‌های گیاهی که می‌تواند برای درمان خانگی سینوزیت استفاده شود، روغن سیاه دانه است. اگر عطر این روغن را استشمام کنید، حس حضور در طبیعت را تجربه می‌کنید. درمان خانگی سینوزیت با استفاده از روغن سیاه دانه و ماساژ پیشانی و نواحی سینوسی اطراف بینی یکی از بهترین راه‌کارهای کاهش درد سینوس‌ها و کمک به تخلیه آسان‌تر ترشحات سینوسی است. معمولا سردردهای سینوزیتی با استفاده از روغن سیاه دانه و ماساژ اطراف سینوس‌ها به راحتی درمان می‌شوند.

 

 

4- درمان خانگی سینوزیت با بخور اکالیپتوس

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید به وسیله آن سینوزیت را کنترل و درمان کنید، استفاده از بخور گرم با قطره اکالیپتوس است. برای این کار حتی اگر دستگاه بخور هم نداشته باشید، می‌توانید کمی آب درون قابلمه پر کنید و اجازه دهید به نقطه جوش برسد. بعد از این مرحله با ریختن کمی برگ نعنا یا قطره اساره اکالیپتوس، بخور آن را استنشاق کنید. تکرار این کار موجب نرم شدن ترشحات سینوسی و تخلیه آسان‌تر آن می‌شود.

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع