علت آلرژی فصلی و درمان حساسیت فصلی را اینجا بخوانید

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که با شروع فصل بهار عده زیادی را درگیر می‌کند، آلرژی یا حساسیت فصلی است. این حساسیت در بهار و پاییز بسیار شدید بروز می‌کند. امسال حساسیت فصلی بهار و کرونا دست به دست هم داده‌اند و نگرانی‌های زیادی را برای افراد ایجاد کرده‌اند. در این مطلب قصد داریم با جدیدترین اطلاعات ارائه شده توسط دکتر مجید نصیری، درمان حساسیت فصلی بهار را باهم بررسی کنیم و علل بروز حساسیت فصلی بهار را مشخص کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

 

آلرژی فصلی چیست؟

آلرژی فصلی چیست؟

فصل بهار با گرده‌ افشانی گل‌ها همراه است. معمولا این گرده‌ها به‌دلیل حرکت باد در هوای بهاری پخش می‌شوند. ما در همین هوا نفس می‌کشیم و گرده‌ها را وارد بینی می‌کنیم. داستان آلرژی فصلی یا همان حساسیت فصلی از ورود همین آلرژن‌ها به درون سیستم تنفسی و بینی آغاز می‌شود. گرده‌ها آلرژن محسوب می‌شوند؛ آلرژن چیزی است که موجب تحریک آلرژی در موجودات زنده می‌شود. رینیت آلرژیک یا تب یونجه زمانی علائم خود را نمایان می‌کند که در معرض این آلرژن ها قرار گرفته باشید.

 

 

علائم حساسیت فصلی چیست؟

علائم حساسیت فصلی چیست؟

برای تشخیص هر مشکل و اختلال، باید علائم آن را به خوبی بشناسید تا بتوانید در مورد ابتلا به آن مشکل تشخیصی داشته باشید. هرچند افرادی که سابقه حساسیت فصلی دارند، به‌طور روتین علائم آن را در هر فصل شناسایی می‌کنند و منتظر بروز آن هستند. اما درصورتی‌که سابقه حساسیت فصلی ندارید، به این علائم دقت کنید.

  • عطسه مکرر
  • قرمزی چشم
  • خارش چشم
  • اشک چشم
  • گرفتگی گوش
  • کیپ شدن بینی
  • سردرد و خستگی
  • در برخی موارد سرفه
  • احساس خستگی و کلافگی
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی

 

 

آیا درمان حساسیت فصلی عطسه امکان‌پذیر است؟

آیا درمان حساسیت فصلی عطسه امکان‌پذیر است؟

یکی از سوالات رایجی که در اینستاگرام دکتر مجید نصیری پرسیده می‌شود، درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی است. اکثر افراد کنجکاو هستند که بدانند راهی برای رهایی از مشکلات حساسیت فصلی وجود دارد یا باید تا پایان عمر آلرژی فصلی را همراه خود داشته باشند. در پاسخ به این سوال باید گفت که آلرژی فصلی درمان ندارد. طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان غذا و دارو آمریکا، آلرژی فصلی در فصل‌های خاصی بروز می‌کند و فرد تنها با استفاده از دارو برای حساسیت فصلی بهار می‌تواند این حساسیت را کنترل کند. اما درمان قطعی و همیشگی آن چندان امکان‌پذیر نیست.

 

 

 

بهترین دارو برای درمان حساسیت فصلی

بهترین دارو برای درمان حساسیت فصلی

حتما شما نیز علاقه‌مند هستید که بدانید چطور می‌توانید با مصرف دارو علائم حساسیت فصلی را در خودتان کم کنید. تصور کنید، هر زمان که از منزل خارج می‌شوید تا زیبایی‌های بهار را مشاهده کنید، با اولین باد خنک بهاری عطسه‌ها شروع می‌شود. تعداد عطسه‌ها آنقدر زیاد می‌شود که باید در کم‌ترین زمان ممکن دستمال کاغذی پیدا کنید تا آبریزش بینی‌تان را کنترل کنید. چشم‌های اشک آلود قرمز با بینی سرخ شده از آبریزش بینی و عطسه‌های کلافه کننده، همه از نشانه‌های نیاز به درمان حساسیت فصلی است. طبق اطلاعات ارائه شده توسط FDA داروهای آنتی هیستامین بهترین اثر را بر روی آلرژی فصلی دارند. معمولا افراد با سابقه آلرژی بهاری، با مصرف چنین داروهایی اثرات مطلوبی از کاهش علائم را مشاهده کرده‌اند. عملکرد این داروها در بدن، با کاهش فعالیت یا انسداد هیستامین‌ها، علائم حساسیت فصلی را در فرد کم‌رنگ می‌کند تا کمی آرامش به بدن بازگردد. اما باید بدانید که درمان‌های این‌چنینی تنها به‌عنوان درمان کنترلی شناخته می‌شوند و درمان قطعی نمی‌توانند باشند.

 

 

درمان حساسیت فصلی در منزل چگونه است؟

درمان حساسیت فصلی در منزل چگونه است؟

همان‌طور که اشاره شد، حتی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی FDA نیز، خبری از درمان حساسیت فصل بهار در کودکان و بزرگسالان نمی‌دهد. این شما هستید که می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی حساسیت را کنترل کنید و اثرات آن را محدود کنید. کافی است سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. در اولین گام باید بپذیرید که آلرژی فصلی برای شما وجود دارد و محدودیت‌های آن بدیهیات زندگی شما است. سپس سعی کنید به‌صورت روتین نسبت به شست و شوی ملحفه‌ها و پرزگیری فرض‌ها اقدام کنید تا کم‌ترین میزان آلرژن در مجاورت شما باقی بماند. سعی کنید در زمان‌هایی که می‌دانید آلرژن بیشتری در هوا وجود دارد، کم‌تر از منزل خارج شوید. باز کردن پنجره‌ها در فصل بهار و پاییز که حساسیت زیادی در آن بروز می‌کند نیز، اصلا توصیه نمی‌شود. بینی و سینوس‌تان را به‌وسیله سرم شست و شو پاک کنید. خارج کردن آلرژن‌های احتمالی از بینی و سینوس موجب بهبودی مطلوبی در شما خواهد شد. حتما سعی کنید با استفاده از مرکبات، ویتامین ث بدن را تامین کنید و سیستم ایمنی را تاحد زیادی تقویت کنید.

 

 

آیا تزریق آمپول ضد حساسیت توصیه می‌شود؟

آیا تزریق آمپول ضد حساسیت توصیه می‌شود؟

آمپول ضد حساسیت معمولا به‌عنوان آخرین راه برای درمان آلرژی استفاده می‌شود. معمولا در شرایطی که فرد دارای علائم حساسیت رایجی باشد و اختلالی در زندگی عادی یا روند درمان بیماری دیگر او ایجاد نشود، استفاده از آمپول ضد حساسیت پیشنهاد نمی‌شود. اما درصورتی‌که آلرژی فصلی روند درمان بیماری دیگری را دچار اختلال کرده باشد یا کیفیت زندگی فرد را تاحد زیادی کم کرده باشد، تزریق آمپول ضد حساسیت به توصیه پزشک متخصص انجام می شود. پس هیچ‌گاه برای تزریق آمپول ضد حساسیت اصرار نداشته باشید و تصمیم‌گیری را برعهده پزشک متخصص بگذارید.

 

 

خلاصه مطلب

فصل بهار شروع آلرژی فصلی بهاره است. سعی کنید با شست و شوی مرتب بینی و سینوس، استفاده از ماسک در خارج از منزل و تمیز کردن مکرر بینی، علائم آلرژی را کم رنگ کنید. استفاده از داروهای ضد حساسیت به تجویز پزشک معمولا مانعی ندارد. اما درصورتی‌که اسپری ضد حساسیت برای شما تجویز شده است، بعد از پایان آن درخصوص استفاده مجدد از پزشکتان سوال کنید.

 

دکتر مجید نصیری | متخصص جراحی زیبایی بینی | جراحی زیبایی بینی | آندوسکوپی سینوس

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع