از کجا بفهمیم دچار سینوزیت شده ایم؟

یکی از رایج ترین بیماری هایی که در مورد آن شنیده اید سینوزیت است. احتمالا شما نیز در اطرافیان خود افراد مبتلا به سینوزیت و مشکلات جانبی این بیماری را مشاهده نموده اید. افراد مبتلا به سینوزیت نسبت به سرما حساس بوده و با شروع فصل سرما دچار سردرد، افزایش ترشحات سینوسی و خلط و سرفه خواهند شد. سینوزیت گاهاً به جهت افزایش ترشحات سینوس فرد را دچار اختلالات گوارشی نیز مینماید چرا که بلع ناخودآگاه یا خودآگاه ترشحات سینوسی موجب ایجاد تهوع و بی اشتهایی می شود و در پی آن مشکلات گوناگونی فرد را درگیر مینماید. در این مقاله به سوال عده کثیری از مراجعین به دکتر مجید نصیری میپردازیم و پاسخ خواهیم داد که از کحا بفهمیم دچار سینوزیت شده ایم؟

سینوس چیست؟

سینوس به معنای حفره است. در واقع در استخوان جمجمه انسان حفره هایی پر از هوا و تو خالی وجود دارد. سینوس ها در نواحی مختلف جمجمه همچون زیر چشم و پیشانی قرار دارند.  سینوس ها پوشیده شده از سطحی هستند که با ترشح مخاط موجب رطوبت سینوس می شود. ترشحات سینوس بطور معمول بوسیله حفرات ریز به داخل بینی منتقل و سپس تخلیه می شوند. مشکل از جایی آغاز می گردد که ترشحات سینوسی افزایش یافته و غلیط می شوند. بدین ترتیب در پروسه تخلیه آن اختلال ایجاد شده و فرد دچار مشکلات متعدد همچون سردرد، سنگینی سر و آبریزش بینی و ترشحات پشت حلق می شود.

سینوزیت چیست؟

سینوس ها همان حفره های پر از هوا و دارای رطوبت در شرایط خاصی دچار التهاب و افزایش ترشح و غلظت ترشحات می شوند که همگی این عوامل موجب رشد باکتری، ویروس و قارچ در این محیط می شود. با افزایش التهاب سینوس ها دفع و خروج ترشحات سینوسی امکان پذیر نبوده و فرد در نواحی سینوس احساس درد و تورم می کند. در صورتی که رسیدگی و درمان به موقع و کنترلی استفاده نشود عفونت و مشکلات ناشی از سینوزیت گوش، چشم و مغز را درگیر می کند. لازم است بلافاصله با مشاهده علائم سینوزیت به پزشک مراجعه نمائید و درمان های کنترلی را پیگیری نمائید.

چرا به سینوزیت مبتلا میشویم؟

همان طور که پیشتر گفته شد سینوزیت در پی اختلالی خاص ایجاد می شود. سینوس ها در حالت عادی قادر به تخلیه ترشحات سینوسی می باشند و ترشحات سینوسی نیز دارای غلظت مشخص بوده و هیچ اختلالی در تخلیه آن ها وجود ندارد. حال تصور کنید به دلایلی همچون انحراف بینی، پولیپ بینی، سرماخوردگی و آلرژی میزان غلظت این ترشحات افزایش یافته و مژک های درون سینوس قادر به هدایت ترشحات به محل تخلیه آن نباشند و یا التهاب سینوس در حدی باشد که ترشحات سینوسی درون سینوس ها محبوس شوند. قائدتاً مشکل بعدی رشد و تجمع باکتری ها و ویروس ها در این فضا است که سینوزیت را پدید می آورد.

از کجا بدانیم دچار سینوزیت شده ایم؟

عده زیادی از مراجعین دکتر مجید نصیری این پرسش را دارند که از کجا بدانیم دچار سینوزیت شده ایم؟ کافی است با مشاهده بیش از سه مورد از علائم زیر بدانید احتمال دارد به سینوزیت مبتلا شده باشید و اولین اقدام صحیح مراجعه به پزشک متخصص گوش حلق و بینی است تا بتواند بیماری شما را تشخیص داده و درمان کنترلی برای شما را آغاز نماید.

  • احساس درد در ناحیه سر، پیشانی و چشم ها
  • گرفتگی بینی و التهاب مخاط درونی آن
  • آبریزش بینی و تغییر رنگ ترشحات آن
  • ازبین رفتن حس بویایی و یا کاهش آن
  • بوی بد دهان و طعم ناخوش آیند
  • بروز تب در برخی موارد
  • گرفتگی صدا بر اثر ترشحات سینوسی
  • سرفه های خلط دار و گلو درد
  • احساس سردرد
  • گاهاً دندان درد و گوش درد نیز از علائم ابتلا به سینوزیت است

نکته: لازم است بدانید سینوزیت دارای درمان قطعی نمی باشد و درمان هایی نظیر درمان های داروئی و آندوسکوپی سینوس صرفاً درمان های کنترلی آن می باشند. لازم است فرد مبتلا به سینوزیت پس از اقدامات درمانی نظیر آندوسکوپی سینوس درمان های کنترلی را نیز در ادامه انجام دهد. شستشوی مداوم بینی وسینوس و همچنین دوری از الرژی، سرما و موارد محرک سینوس ها از جمله اقدامات مفید است.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع