حلزون گوش بخشیازساختمان گوش داخلی است که موجب تکمیل دستگاه شنوایی در افراد است. حلزون گوش در ساختمان گوش به شکلی است که 2.5 دور حول محور خود چرخیده و شکل حلزونی ایجاد نموده. حلزون گوش دارای بخش مهمی بنام اندام کورتی است که دارای حسگر های شنوایی می باشد. می توان گفت تنها در پستانداران و انسان ها این اندام وجود دارد و با سلول های مویی ارتعاشات دریافت شده از طریق گوش خارجی و گوش میانی دریافت می شود و با تبدیل به سیگنال های قابل درک از طریق عصب گوش به مغز می رساند تا در مغز صدا ها درک شده و به اصطلاح شنیده شود.

حلزون گوش چیست؟

همان طور که در ابتدا اشاره شد حلزون گوش (Limacon)  در گوش داخلی واقع شده و بصورت ساختار حلزونی شکل که 2/5 دور حول محور خود چرخیده است. حلزون گوش دارای سه مجرا است که بوسیله غشا از یک دیگر جدا شده اند.  مجرای دهلیزی، مجرای میانی و مجرای صماخی نام های این سه مجرا در حلزون گوش هستند. حلزون گوش توسط دریچه ای به گوش میانی متصل می شود. حلزون گوش در گوش داخلی قرار گرفته که وظیفه آن حفظ تعادل و شنوایی می باشد. در واقع اختلالات در این بخش موجب از بین رفتن تعادل یا همان سرگیجه می شود. همچنین بروز کم شنوایی یا ناشنوایی های عصبی از جمله مشکلات بیماری های حلزون گوش است.

علل  آسیب حلزون گوش

اختلالات ناشی از آسیب گوش موجب کاهش سطح شنوایی و همچنین افزایش اختلال عدم تعادل در افراد می شود. در برخی موارد اختلالات حلزون گوش مادرزادی بوده و اکتسابی نیست. یکی از رایج ترین علل آسیب حلزون گوش نوزاد کاهش اکسیژن در رحم مادر می باشد، بیماری هایی که مادر به آن مبتلا باشد نظیر سرخجه، توکسوپلاسموز، سیتومگالو، سیفلیس، مصرف داروهای اتوتوکسیک گوش توسط مادر باردار و هیپوکسی این مشکل را در کودک ایجاد می کند. علل دیگر آسیب حلزون گوش اکتسابی است که در پی بروز عفونت های خاص و همچنین ضربه به سر و بیماری مننژیت و... ایجاد می شود و موجب افت شنوایی می شود.

درمان کم شنوایی با کاشت حلزون گوش

در واقع روش درمان کم شنوایی با کاشت حلزون گوش برای همه افراد کم شنوا یا ناشنوا قابل استفاده نمی باشد و بستگی به نوع مشکل و اختلال این افراد دارد. کاشت حلزون گوش در مواقعی که فرد بدلیل اختلال در حلزون گوش املاک تحریک عصب گوش را ندارد و هیچ صدایی از این بخش به عصب شنوایی و مغز مخابره نمی شود، می تواند راهکار مناسبی باشد تا شانس افزایش شنوایی در این فرد بیشتر شود. معمولاً حلزون گوش مصنوعی صرف نظر از مشکلاتی که در گوش داخلی وجود دارد، بصورت مستقیم عصب را تحریک نموده و بدون دارا بودن سلول های مویی ( گیرنده های شنوایی) آن ها را دریافت و به سیگنال های قابل درک برای مغز تبدیل می نماید.

کاشت حلزون گوش برای چه کسانی قابل استفاده است؟

باتوجه به توضیحاتی که ارئه شد، احتمالاً این سوال در ذهن ایجاد می شود که کاشت حلزون گوش برای چه افرادی مناسب است؟ این روش درمان معمولاً در کسانی استفاده می شود که سمعک در آن ها پاسخ مناسب و قابل قبولی نداده و پزشک تشخیص به استفاده از روش درمان کاشت حلزون گوش گرفته است. همچنین کاشت حلزون در مواردی که فرد بطور مادرزادی دچار ناشنوایی بوده است، بسیار کارآمد بوده. 

نکته ای برای والدین

در صورتی که فرزند شما دچار ناشنوایی است و تشخیص پزشک به انجام جراحی کاشت حلزون گوش بوده است، توصیه می کند حتماً قبل از دو سالگی اقدام به انجام جراحی نمایید. نتیجه جراحی برای کودکان زیر دو سال بسیار رضابتبخش بوده و این کودکان امکان شنوایی بیشتری نسبت به جراحی ها در سنین بالاتر داشته اند. تحقیقات نشان داده است کودکانی که کاشت حلزون را قبل از 12 ماهگی دریافت می‌کنند، نسبت به کودکان مشابه‌ای که دیرتر این دستگاه را دریافت می‌کنند، قادر هستند که بهتر بشنوند، صدا و موسیقی را بهتر درک کنند و بهتر صحبت کنند. 

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع