سینوزیت با جراحی آندوسکوپی سینوس درمان پذیر است؟

در بسیاری از افراد، بیماری سینوزیت موجب آزار و اذیت آن ها در فصول گرم (آلرژی و آلرژن ها) و علی الخصوص سرد سال می شود، بیماری سینوزیت که با تورم سینوس ها همراه است و به دلیل وجود محرک هایی نظیر آلرژی، عفونت و ویروس ترشحات آن افزایش می یابد، این ترشحات در حفره های سینوسی جمع شده و به دلیل تورم ناشی از سینوزیت، مسیر خروجی جهت تخلیه این ترشحات بسته می شود و فشار همراه با درد به سینوس ها و محیط اطراف آن وارد می شود، درد های ناشی از فشار تجمع ترشحات سینوسی بیماران را کلافه می نماید چراکه در بسیاری موارد سینوزیت مزمن دیگر به دارو و آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهد و شستشوی بینی و... نیز کارساز نیست، در این جا سوالی مطرح است مبنی بر این که سینوزیت با جراحی آندوسکوپی سینوس درمان پذیر است؟ چراکه در این شرایط پزشک انجام جراحی آندوسکوپی سینوس را پیشنهاد می دهد، در ادامه با توجه به تخصص دکتر مجید نصیری در آندوسکوپی سینوس از تجربیات درمانی ایشان در خصوص سینوس و آندوسکوپی سینوس نکاتی را عنوان خواهیم کرد.

سینوزیت چیست؟

سینوس ها حفره های تو خالی هستند که در ناحیه ی پیشانی، بین چشم ها، مابین فک و پشت بینی واقع شده اند، داخل سینوس ها از غشای مخاطی تشکیل شده که با موهای ریزی بنام مژک احاطه شده، این مژک ها بخشی از سیستم ایمنی بدن میباشد که  در مواجهه  با باکتری ها و غبار و... آنها را درخود نگاه داشته و با انتقال آن به انتهای حفره بینی ،موجب خروج آنها می شوند. در زمانیکه مخاط درونی سینوس ها بر اثر آلرژی یا عوامل دیگر دچار تورم میشود، این ترشحات امکان تخلیه و خروج پیدا نمیکنند و در نتیجه مخاط آلوده مجدداً به داخل سینوس برگشته و موجب سینوزیت می شود.

علائم سینوزیت چیست؟

  • افزایش ترشحات سینوس و آبریزش بین به رنگ سفید یا سبز از علائم سینوزیت است
  • اختلال در تنفس به دلیل تورم سینوس و مجاری تنفسی از علائم سینوزیت است
  • ایجاد درد در ناحیه صورت، پیشانی، اطراف چشم از علائم سینوزیت است
  • کاهش حس چشایی و بویایی از علائم سینوزیت است
  • بوی بد دهان و تلخی زبان از علائم سینوزیت است
  • درد فک و دندان درد از علائم سینوزیت است
  • ترشحات پشت حلق و ترشح بینی از علائم سینوزیت است

چه زمانی آندوسکوپی سینوس لازم است؟

حال این سوال ایجاد می شود که چه زمان آندوسکوپی سینوس لازم است؟ پزشک، بنا بر معایناتی که از بیمار انجام می دهد، جهت تشخیص بهتر به تست های گوناگونی نیاز دارد، عکس برداری، ام آر آی، سی تی اسکن از جمله تست هایی است که پزشک در صورت نیاز درخواست می کند، در این میان آندوسکوپی سینوس به جهت دقت بالا، عدم داشتن محدودیت استفاده برای بیماری های قلبی، خانم های باردار و... و نداشتن عوارض پرتویی در بیماران، از اهمیت و ارزش بیشتری برخوردار است. پزشک متخصص گوش و حلق و بینی با مشاهده علائم سینوزیت، جهت بررسی بهتر و شروع درمان نیازمند انجام آندوسکوپی سینوس است تا به وسیله آن وضعیت سینوس ها، بینی، مجاری تنفسی و... را بررسی نماید و هر گونه اختلال و اشکال در ساختمان بینی را به وسیله آن رصد نماید.

جراحی آندوسکوپی سینوس چیست؟

همان طور که پیش تر توضیح داده شد، سینوزیت موجب افزایش ترشحات سینوسی می شود و صرف نظر از علت این افزایش ترشحات که در مقاله ای به طول کامل به آن پرداختیم، با تجمع و عدم امکان خروج از سینوس به دلیل غلظت، در سینوس ها، صورت و... ایجاد درد می نمایند و به این جهت بیمار با شکایت از درد صورت، دندان، پیشانی یا سردرد های سینوسی به پزشک مراجعه می کند، در برخی موارد که سینوزیت مزمن باشد تجویز آنتی بیوتیک و شستشوی بینی و سینوس تاثیری در بهبود بیمار نخواهد داشت، در چنین شرایطی که بیمار به درمان های کنترلی و دارویی پاسخ مناسبی نمی دهد، جراحی آندوسکوپی سینوس تجویز می گردد. جراحی آندوسکوپی سینوس، عملی است که به وسیله آندوسکوپ انجام می شود و با وارد نمودن آن به سینوس ها، کمک به رفع مشکل بیمار اعم از تخلیه ترشحات، باز نمودن مجرای خروجی سینوس ها، رفع اختلال در ساختمان سینوس و مجاری تنفسی می شود.
به گفته دکتر مجید نصیری متخصص گوش و حلق و بینی، دارای تخصص در آندوسکوپی سینوس، لازم است بدانید این درمان (جراحی آندوسکوپی سینوس) در نوع درمان های کنترلی سینوزیت می باشد، با توجه به این که سینوزیت درمان خاصی ندارد و تمامی درمان هایی که توسط پزشکان توصیه می شود، درمان های کنترلی یا پیش گیرانه است، این درمان حل کننده مشکل سینوزیت نخواهد بود و در صورت عدم توجه به توصیه های پس از انجام جراحی آندوسکوپی سینوس، این بیماری مجدداً عود کرده و با افزایش ترشحات سینوس و غلظت آن، شرایط مشابه قبل ایجاد می نماید، لذا  می بایست در گام اول علت سینوزیت در بیمار کشف شده، درمان های لازم صورت گیرد و سپس جراحی آندوسکوپی سینوس انجام شود تا پس از آن بیمار با شستشوی مرتب سینوس ها و پیشگیری از عوامل محرک سینوس ها و بیماری سینوزیت، سلامتی را تجربه کند و درمانی موفقیت آمیز داشته باشد.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع