حساسیت فصلی یا آلرژی واکنشهای بدن به عوامل محیطی میباشد که با مجموعه ای از واکنشهای شبه بیماری بروز می کند که فرد با قرارگیری در محیط واکنش های آلرژیک بسته به نوع بدن بروز خواهد داد. بیماری های آلرژیک اصولا قابل درمان نیست و صرفاً با کنترل و پرهیز میتوان از پیامدهای ناشی از آن جلوگیری کرد. البته با انجام ایمونوتراپی آلرژی در بدن میتوان به ریشه کن شدن این واکنش های آلرژیک امیدوار بود.

حال این سوال ایجاد میشود که ایمونوتراپی چیست؟

ایمونوتراپی به روشی از درمان آلرژی گفته میشود که با تزریق دوز های مختلف و افزایشی آلرژن در بدن، و افزایش تحمل فرد نسبت به آلرژن مورد نظر و کاهش علائم بالینی صورت میگیرد؛ این درمان به درمان بیولوژیک، بیوتراپی یا درمان تنظیم کننده ی پاسخ بیولوژیک نیز شهرت دارد.

مکانیزم اثرآلرژن درایمونوتراپی

در روش ایمونوتراپی آلرژی بر اساس نوع واکنش بدن فرد، آلرژن مورد نظر به قسمتهای مختلف سیستم ایمنی بصورت زیر جلدی تزریق میگردد؛ درواقع مکانیزم اثر واکسن  آلرژی در بدن بطوریست که ماده حساسیت زا بدن را تحریک به واکنش های متعدد ودر نهایت افزایش مقاومت بدن نسبت به آن ماده میکند بطوریکه بدن با قرار گیری در معرض عوامل حساسیت زا دیگر هیچ واکشی نخواهد داشت.

تزریق آلرژن ایمونوتراپی چگونه است؟

دوره ی درمان در ایمونوتراپی 3 تا 5 سال پیش بینی میشود که در گام اول تزریق دوز بسیار پایین آلرژن آغاز میشود و طی مدت چند سال به مرور این دوز افزایش می یابد تا به دوز نگهدارنده برسد، این همان دوز آلرژن هست که بدن با تحمل آن دیگر نسبت به عوامل حساسیت زا واکنش نشان نمیدهد. درصورت موثر بودن در بیمار، در سال اول عوارض و علائم بیماری کاهش می یابد.

عوارض روش آلرژن ایمونوتراپی

در روش آلرژن ایمونوتراپی عوارض به ندرت بروز میکند، در محدود مواردی قرمزی پوست اطراف محل تزریق و ایجاد درد و تورم و خارش مشاهده شده، این عوارض تا قسمت بالای بازو هم قابل گسترش است. لذا بیمار یک ساعت پس از تزریق می بایست در مرکز درمانی مانده تا اطمینان حاصل گردد که شوک آنا فیلاکتیک که البته در موارد نادری مشاهده شده، رخ ندهد و در صورت عدم بروز آن بیمار امکان خروج دارد. در برخی موارد احساس سردرد و تهوع پس از تزریق نیز مشاهده شده. شوک آنافیلاکتیک واکش بدن در مقابل تزریق است که با افت شدید فشار خون، تنگ شدن راههای تنفسی، استفراغ و التهاب پوست بروز میکند و درصورت عدم رسیدگی پزشکی صحیح به بیمار امکان مرگ نیز وجود دارد.

  • کهیر و التهاب پوست
  • گلودرد
  • گرفتگی بینی و آبریزش بینی
  • برافروختگی و قرمزی چشم و اشک
  • ضعف
  • افزایش ضربان قلب
  • احساس درد در ناحیه شکمی

منع استفاده از ایمونوتراپی

قبل از انجام ایمونوتراپی آلرژی بیمار می بایست آزمایشات متعددی انجام دهد تا با توجه به آنها پزشک اطمینان از سلامت فرد حاصل کند. چراکه انجام ایمونوتراپی آلرژی برای بیماران قلبی، ریوی، مبتلا به آسم، فشار خون بالا و یا مصرف کنندگان داروهای خاص ممنوع می باشد. همچنین خانم های باردار اجازه ی استفاده از روش درمانی ایمونوتراپی آلرژی را در حین بارداری ندارند. چراکه امکان صدمه رساندن به جنین افزایش می یابد.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع