اگر دچار اختلال تعادل یا سرگیجه هستید بخوانید

عده زیادی از عزیزان خواستار توضیحات جامعی درخصوص اختلال عدم تعادل بودند که در این مقاله به طور کامل آن را توضیح خواهیم داد. اختلال عدم تعادل همان احساس سرگیجه وعدم تعادل درایستادن است. در این شرایط فرد توانایی ایستادن به صورت عادی را ندارد و دچار یکی ازعلائم اختلال عدم تعادل می شود. در بسیاری از افراد دارای اختلال عدم تعادل حس چرخیدن محیط دور سرشان و یا حسی مشابه شناور شدن روی آب و سیاهی چشم اتفاق می افتد. این حالات در موارد بسیاری مربوط به گوش داخلی فرد می شود. عدم تعادل یا سرگیجه حالت تلو تلو خوردن هنگام راه رفتن است.

علائم اختلال عدم تعادل چیست؟

  • تاری دید
  • احساس گیجی
  • احساس سبک شدن سر
  • حس افتادن و عدم تشخیص ارتفاع
  • سرگیجه یا حس چرخیدن محیط به دور سر
  • احساس تهوع و تغییر در ضربان قلب و فشار خون

اختلال عدم تعادل به چه دلیل ایجاد می شود؟

عوامل محرکی برای این اختلال وجود دارد. اختلال عدم تعادل در برخی موارد پس از بیماری خاصی ایجاد می شود که یکی از شایع ترین آن ها سرماخوردگی است. بیمار پس از طی نمودن یک دوره سرماخوردگی دچار اختلال عدم تعادل می شود. همچنین در برخی موارد پس از یک دوره استفاده از داروهای خاص بیمار احساس عدم تعادل و سرگیجه می کند. در واقع عوارض مصرف برخی داروها اختلال عدم تعادل است که در موارد بسیاری با ترک مصرف آن بهبودی حاصل می گردد. یکی دیگر از عواملی که اختلال عدم تعادل را موجب می شود تنظیم نبودن فشار خون است. افت شدید فشار خون و قند خون موجب اختلال عدم تعادل است. عوامل دیگری همچون مشکلات چشمی و فشار چشم نیر ممکن است موجب اختلال عدم تعادل یا سرگیجه در فرد شود.

انواع اختلال تعادلی چیست؟

- اختلال تعادلی کاذب

در اختلال تعادلی کاذب فرد در هنگام برخواستن و تغییر وضعیت از نشسته به ایستاده و یا خوابیده به نشسته احساس عدم تعادل و سرگیجه می کند. این حالت در افرادی ایجاد می شود که دچار مشکلات قلبی عروقی بوده و یا فشار خون و قند خون آن ها در این تغییر حالت دچار افت می شود و نتیجه این افت احساس اختلال تعادل است.

- اختلال تعادلی واقعی

اختلال تعادلی واقعی به حالتی گفته می شود که فرد احساس عدم تعادل داشته و این حالت را با سیاهی چشم، چرخش محیط دور سر، عدم توانایی ایستادن و... تجربه می کنند. در این حالت فرد قادر به ایستادن نمی باشد و فورا لازم است نسبت به نشستن در محل مناسب اقدام نماید چرا که امکان زمین خوردن و برخورد سر با سطوح تیز وجود دارد.

چگونه تعادل در بدن انسان حفظ می شود؟

سوالی که برای بسیاری از عزیزان ایجاد شده این است که چگونه تعادل در بدن انسان حفظ می شود؟ در واقع تعادل بدن انسان در مغز تنظیم می گردد. بدین صورت که با ارسال پالس های مختلف مغز موفق به تنظیم این تعادل می شود. در گوش داخلی مجاری نیم دایره ای وجود دارد که مایع تعادلی گوش درون آن است. حلقه هایی نیز در این بخش وجود دارد که با حرکت انسان در موقعیت های مختلفی قرار می گیرند و مشخص کننده شرایط فیزیکی هستند بر همین اساس مغز تصمیم می گیرد شرایط بدن را تشیص داده و تعادل بدن را حفظ نماید. تمامی حرکات بدن و تکان های سر به وسیله همین ساختار به مغز مخابره می شود و مغز متعاقب آن تعادل را حفظ می نماید.

درمان اختلال تعادلی

جهت درمان اختلال عدم تعادل لازم است پس از مشاهده نشانه های این اختلال به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا پس از انجام معاینه نسبت به تجویز تست های گوش، سی تی اسکن و یا عکس برداری مورد نیاز جهت تشخیص بهتر اقدام نمایند. پزشک پس از بررسی های لازم از گوش داخلی در صورتی که تشخیص اختلال را در این قسمت بداند نسبت به درمان مقتضی آن اقدام می نمایند. اما در صورتی که در کلیه عکس ها، سیتی اسکن و معاینات چیزی در مورد اختلال در بخش تعادلی گوش داخلی مشاهده نشود جهت بررسی بخش های دیگر  به پزشکان متخصص همان رشته ارجاع داده خواهید شد.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع