آبریزش بینی های عذاب آور چگونه درمان می شود؟

آبریزش بینی های عذاب آور چگونه درمان می شود؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد زمان هایی که از بینیتان مثل شیر آب قطره قطره آب بچکد و حسابی شمارا کلافه کند، اما شاید ندانید که این آبریزش بینی چرا ایجاد می شود و چقدر برای سلامتی شما میتواند مفید باشد. آبریزش بینی ترشحاتی است که توسط مخاط بینی ایجاد می شود و در حد معمول آن موجب مرطوب نگهداشتن محیط بینی می شود، اما در برخی موارد به دلیل محرک های گوناگون محیطی این ترشح افزایش یافته و در برخی موارد با ترشحات سینوسی همراه شده و موجب آزار فرد می شود. پرده های غشایی در بینی موجود است که مایعی لزج و بی رنگ تولید می کند که همچون فیلتری برای بینی عمل می کنند و باعث جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا و گرد و غبار می شوند. جالب است بدانید بینی روزانه چیزی در حدود یک لیتر آب تولید میکند! برخی عوامل همچون سرما خوردگی و ویروس ها موجب افزایش آبریزش بینی خواهند شد اما عمده دلیل افزایش این آبریزش حساسیت، سرما خوردگی، ادویه، سرما از عمده دلایل افزایش تولید آب بینی می باشند.

علل ایجاد آبریزش بینی چیست؟

همان طور که گفته شد، آبریزش بینی با محرک های گوناگونی افزایش می یابد به طوری که فرد به فکر مراجعه به پزشک و درمان می افتد، در این بخش به معرفی علل ایجاد آبریزش بینی می پردازیم:
در زمان سرما خوردگی آبریزش بینی بیشتر می شود، این واکنش، سلاحی جهت مقابله با ویروس ها می باشد. آب و هوای سرد با اثر تخریبی که بر مژک های بینی دارد باعث میشود که آب بینی به جای انتقال به حلق بصورت خلط، از سوراخ های بینی خارج شود و آبریزش بینی ایجاد می شود. ادویه ها نیز با رقیق کردن آب بینی منجر به جاری شدن آن و آبریزش بینی می گردند. آلرژن ها در افراد مبتلا به آلرژی یکی از علل شایع ایجاد آبریزش بینی هستند.

فواید آبریزش بینی چیست؟

آبریزش بینی باعث میشود که بینی شست و شو یافته و ماده آلرژی زا یا ویروس سرماخوردگی از آن خارج شود. به همین علت در سرماخوردگی ها مصرف آنتی هیستامین جهت کاهش آبریزش بینی حتی المقدور توصیه نمی شود چرا که مانع از خروج ویروس ها از بدن شده و بیمار مدت طولانی تری با سرماخوردگی درگیر است. در واقع آبریزش بینی همچون یک سطح ایمنی بدن عمل می نماید و منجر به بهبود شرایط و وضعیت بیمار می شود.

در چه شرایطی آبریزش بینی زنگ خطر است؟

در شرایط خاص آبریزش بینی نشانه ی خوبی نیست و نیاز به مراجعه به پزشک دارد، لازم است بدانید در چه شرایطی آبریزش بینی زنگ خطر است؟

  • اگر آبریزش بینی بیش از 10 روز ادامه داشت .
  • اگر تب داشتید خصوصا بیش از 3 روز.
  • ترشحات بینی سبزرنگ باشد و موجب درد و تب شود.
  • داروهای خاصی مصرف کردیدکه باعث افزایش آبریزش بینی شده باشد.
  •  اگر همراه آبریزش بینی خون ریزی از بینی هم داشتید.

آبریزش بینی چگونه درمان می شود؟

آبریزش بینی برای هر یک از ما کلافه کننده است، سوالات متعددی از دکتر نصیری پرسیده می شود مبنی بر این که آبریزش بینی چگونه درمان می شود؟ میتوانید از روش های خانگی استفاده کنید تا کمی به بهبود شرایط کمک کنید و سپس به پزشک مراجعه نمایید.
1. بینی خود را با سرم های شستشو مرتب شست و شو دهید, سعی کنید آب بینی را تخلیه کنید.
2. آب و مایعات زیاد بنوشید
3.از اسپری شست و شوی بینی استفاده کنید.
4.از دستگاه بخور در منزل استفاده کنید.
5.درصورتی که همراه با آبریزش بینی اشک ریزی هم دارید قطعا دچار حساسیت شده اید,دارو های ضد حساسیت مثل آنتی هیستامین ها میتوانند به بهبود شما کمک کنند.
6. محلول آب نمک رقیق را داخل بینی بریزید و سپس با فین کردن ترشحات را خارج کنید.
7.بینی خود را چرب نمایید تا از سوزش آن کم شده و مانع از صدمه به پوست ناحیه بینی شود.
8.در صورت ابتلا به آلرژی و حساسیت حتما در فصول گرده افشانی از ماسک استفاده نمایید.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع