آیا گوش رشد می کند؟

احتمالا شما نیز شنیده اید با افزایش سن برخی اندام های بدن کوچک شده و برخی دیگر نظیر گوش و بینی بزرگ می شود و شاهد رشد گوش یا بینی هستیم. این باور کلی در ذهن عموم وجود دارد که غضروف های بینی و گوش تا پایان عمر در حال رشد است و عده ای نیز این امر را به سبب نیاز انسان به دریافت میزان بیشتری از صدا و یا اکسیژن از طریق ورودی سوراخ های بینی می دانند. در این مقاله قصد به بررسی علمی این امر و ساختمان گوش داریم.

ساختمان گوش را بشناسید

در گام نخست لازم است ساختمان گوش را بشناسید. گوش یکی از اندام های مهم در بدن است که در قسمت سر قرار گرفته. گوش با ساختمانی پیچیده به شنیدن صدا ها کمک می کند. گوش از بخش های مختلفی تشکیل شده که به اختصار آن را توضیح خواهیم داد.

- گوش داخلی
گوش داخلی یکی از مهم ترین بخش های شنوایی محسوب می شود.مجازی نیم حلقوی در این بخش گوش موجب شنوایی و حفظ تعادل می شود. حلزون گوش در گوش داخلی قرار دارد. گوش داخلی با دریافت امواج صدا از طریق گوش میانی و جذب آن از گوش خارجی، با تحلیل امواج و انتقال اطلاعات از طریق عصب گوش شنوایی را پدید می آورد.

- گوش میانی
گوش میانی امواج صوتی که به وسیله گوش خارجی دریافت می شوند را تقویت نموده و به گوش داخلی انتقال می دهد. گوش میانی در واقع گوش میانی واسطه دریافت و تحلیل صدا ها است. گوش میانی مایع گوشی را نیز شامل می شود که وظیفه آن حفظ تعادل در بدن است.

- گوش خارجی
گوش خارجی، خارجی ترین بخش گوش است که در کنار سر قرار گرفته است. گوش خارجی با حالتی خاص دریافت کننده امواج صدا است. اصوات از طریق گوش خارجی جذب و به گوش میانی منتقل می شوند. گوش خارجی متشکل از لاله گوشٰ، مجرای گوش و پرده سماخ است. گوش خارجی به جهت دارا بودن واکس گوش از ورود اجسام و حشرات به داخل گوش جلوگیری می کند.

آیا گوش رشد می کند؟

در باور عامه گوش با افزایش سن بزرگ می شود. این باور بر پایه این نظریه استوار است که با افزایش سن به دلیل ضعف شنوایی ابعاد گوش خارجی بزرگ تر می شود تا امکان دریافت اصوات بیشتری فراهم گردد. اما در حقیقت این نظریه نادرست است چرا که گوش پس از سن بلوغ رشد نمی کند. باور بزرگ شدن گوش و بینی در سنین کهنسالی به دلیل تغییر شکل گوش است. گوش به دلیل ساختار غضروفی با گذشت زمان تحت تاثیر نیروی جاذبه زمین قرار گرفته و دچار تغییر فرم و کشیدگی می شود. همین موضوع باور رشد گوش را ایجاد می کند.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع