از سنگ بینی ( رینولیت ) و مشکلات آن بدانید

سنگ بینی یکی از مشکلاتی است که موجب شکایت بیماران می شود. از عوامل ایجاد کننده سنگ بینی می توان به رسوب ترشحات مخاط بینی در آن اشاره نمود که موجب بروز مشکلاتی نظیر طعم نامطبوع و بوی بد دهان می شود. بیمار معمولاً با بوی بد دهان متوجه این مشکل می شود و پس از انجام درمان های احتمالی همچون مراجعه به دندانپزشک و عدم رفع این مشکل به متخصص گوش حلق وبینی مراجعه می کند. پزشک با معاینه متوجه وجود سنگ بینی در بینی بیمار شده و اقدام به خارج نمودن آن می نماید. معمولاً مشکلات ناشی از سنگ بینی پس از این اقدام برطرف می شود. جلب است بدانید اولین گزارش از سنگ بینی در سال 1654 بود که سنگ بینی در فردی به اندازه دانه گیلاس بزرگ شده بود و با بررسی آن دریافتند که 90% این سنگ بینی را مواد معدنی تشکیل داده و 10% دیگر از مواد آلی ساخته شده است.

سنگ بینی چیست؟

سنگ بینی در حفره بینی ایجاد می شود. سنگ بینی یا Rhinolit پدیده ای نادر در پزشکی است و جنس آن رسوبات آهکی است که معمولاً در اطراف عروق لخته شده خون و رسوب نمک های کلسیم و منیزیم تشکیل می شود.  اجسام خارجی گاهاً وارد بینی می شوند اما بدلیل ساختار بینی و مژک های آن امکان ورود به انتهای حفره بینی را ندارند.اما در صورت ورود جسم خارجی و التهاب و خونریزی بینی  گاهاً رسوب ترشحات مخاط بینی و سینوس حول جسم خارجی منجر به تشکیل سنگ بینی می شود.ین توده معمولاً با گذر زمان بزرگ و بزرگ تر شده و گاهاً تنفس فرد را از طریق حفره بینی دچار مشکل می کند. و در موارد دیگر خون ریزی بینی، اختلال تنفس و سینوزیت ایجاد می کند و فرد با مشاهده این علائم به پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه می نماید. در نظر داشته باشید خارج نمودن سنگ بینی باید توسط پزشک و پس از معاینه و عکسبرداری های لازم صورت گیرد.

علائم سنگ بینی چیست؟

  • احساس بوی نامطبوع در ناحیه بینی و گاهاً دهان
  • انسداد یکی از مجاری تنفسی در ناحیه بینی
  • خون ریزی بینی  (خون دماغ) 
  • گاهاً آبریزش بینی
  • سینوزیت
  • سردرد

سنگ بینی و مشکلاتی که ایجاد می کند

سنگ بینی و مشکلاتی که ایجاد می کند بسیار متعدد بوده و مشابه با بیماری های دیگر است. از این جهت ممکن است گاهاً پزشکان تشخیص اولیه صحیحی نداشته باشند و در صورت نداشتن معاینه دقیق از ساختمان بینی و بررسی سی تی اسکن سنگ بینی را تشخیص ندهند. سنگ بینی مانند دیگر سنگ هایی که در بدن تشکیل می شود موجب درد، خونریزی و احساس بوی بد در بینی می شود که با مشاهده مکرر هریک از علائم بهتر است به پزشک متخصص مجرب مراجعه نمائید.

سنگ بینی چگونه خارج می شود؟

خارج نمودن سنگ بینی یا رینولیت ها باید توسط پزشک انجام شود و به اصطلاع دستکاری آن توسط خود فرم میتواند موجب آسیب های جدی شده و علاوه بر خونریزی غیر قابل کنترل، از بین بردن حس بویایی و آسیب به آن یکی از مهم ترین مواردی است که باید جدی گرفته شود. پزشک متخصص گوش حلق و بینی معمولاً با عکسبرداری و سی تی اسکن سنگ بینی را تشخیص داده  و با بیهوشی عمومی اقدام به خارج نمودن سنگ بینی از حفره بینی فرد می نماید.در صورتی که ابعاد سنگ بزرگ باشد توسط پزشک به قطعات کوچکتر تبدیل شده و خارج می گردد.

سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع