سرطان، تقسیم و رشد غیر طبیعی سلول های بدن می باشد، تمام اندام های بدن من جمله گوش نیز از خطر این اتفاق مستثنی نیستند، و در این مقاله قصد داریم به انواع سرطان گوش بپردازیم. سرطان گوش مثل همه انواع سرطان ها امکان درمان در صورت خوش خیم بودن آن وجود دارد، اما در صورت تشخیص دیرتر وهمچنین عدم پیگیری درمان، امکان مرگ بیمار وجود دارد. سرطان گوش در لایه های مختلف گوش بوجود می آید و در برخی موارد سرطان پوستی است که در گوش بوجود آمده، به همین دلیل جمیعا به سرطان گوش یا پوستی که در قسمت بیرونی، درونی و.. گوش رخ می دهد سرطان گوش می گویند.

علائم سرطان گوش

سرطان گوش بسته به نوع، علائم متفاوتی دارد اما در مرحبه ی ابتدایی اغلب این علائم در بیمار بروز می کند:

  • تشکیل تومور یا زخم (زخم با درمان های اولیه بهبود نمی یابد)
  • پیچیدن درد در گوش
  • شنیدن صدا در گوش (زنگ زدن گوش)
  • خونریزی از گوش و ترشحات بسیار زیاد
  • کاهش و از بین رفتن کامل شنوایی
  • ورم گردن
  • در موارد نادر آسیب مغزی و فلج شدن

انواع سرطان گوش

سرطان گوش خارجی

سرطان گوش خارجی از انواع سرطان گوش است که اغلب بصورت زخم های پیش رونده نمایان می شود، سرطان گوش خارجی در ابتدا غالبا بصورت سرطان پوست شروع می شود و سپس گوش را درگیر ی کند. در مواردی سرطان گوش حتی باعث آسیب به مغز هم شده است، این نوع سرطان در گوش خارجی اتفاق می افتد که در مراحل اولیه میتوان با جراحی آن را درمان و متوقف کرد.

سرطان مجرای گوش

سرطان مجرای گوش از انواع سرطان است که در داخل مجرای گوش و اغلب در قسمت بیرونی آن دیده می شود. این نوع سرطان با وجود تومور در داخل مجرای گوش تشخیص داده میشود که در مراحل اولیه با جراحی قابل درمان است.

سرطان گوش میانی

سرطان گوش میانی با اوولین علائم درد و سپس خون ریزی بروز میکند، فرد دچار کم شنوایی و گاها نا شنوایی میشود. تومور در قسمت ابتدایی مجاری گوش نمایان می شود، سرطان مجرای گوش را می توان در مراحل آغازین با بافت برداری درمان کرد.

سرطان داخل گوش

سرطان داخل گوش از انواع سرطان هایی است که اغلب سرطان پوستی است که گوش را درگیر می نماید.

سرطان سلول پایه ای

سرطان سلول پایه ای از شایع ترین انواع سرطان پوست می باشند که قسمت داخل یا خارج پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، این سرطان نیز درمراحل اولیه قابل درمان است.

سرطان سلول سنگ فرشی

سرطان سلول سنگ فرشی مثل سرطان سلول پایه ای از انواع سرطان پوست می باشد که البته کمی شدید تر اما قابل درمان است. این سرطان با پوسته پوسته و فلس مانند شدن و ایجاد قرمزی و زخم در ناحیه ی گوش خصوصا لبه های گوش بروز میکند و امکان دارد در بخش های دیگر بدن نیر گسترش یابد مثل اطراف دهان و لب ها.

ملانوم

ملانوم در حقیقت خطرناک ترین سرطان است چرا که به سلول ها و بافت های اطراف به شدت و سرعت آسیب میزند همچننی به دلیل دشواری تشخیص و نبود علائمی مثل تغییر رنگ در پوست و... این سرطان پیش از تشخیص اولیه با شدت گرفتن تشخیص داده می شود و درمان بسیار دشوار خواهد بود. در ملانوم، ملانوسیت ها که سلول های تشکیل دهنده ی لایه ای از پوست هستند دچار سرطان می شوند.

درمان سرطان گوش

در درمان سرطان گوش سه روش عمده وجود دارد به توضیح هر یک خواهیم پرداخت:
- درمان سرطان گوش با روش جراحی : در این روش از عمل جراحی برای برداشتن سلول و بافت سرطانی استفاده می کنند.
- درمان سرطان گوش با پرتودرمانی: در مواردی که سلول سرطانی گسترش یافته و با جراحی نمی توان آن را خارج نمود از پرتو درمانی استفاده میگردد. در این روش اشعه های رادیواکتیو با انرژی بالا برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود.
- درمان سرطان گوش با شیمی درمانی: شیمی درمانی روشی است که از دارو و مواد شیمیایی برای درمان استفاده می شود، این روش بدلیل این که آسیب های ثانویه ی زیادی دارد در مرحله ی آخر درمن استفاده میشود.
فراموش نکنید یکی از عمده دلایلی که سرطان کشنده می شود، اولا اقدام دیر و ثانیا تشخیص دیر هنگام است، پس در انتخاب متخصص مناسب و همچنین پیگیری علائمی که از نظر شما کوچک شمرده می شود اما می تواند خطرناک باشد، دقت عمل و سرعت کافی داشته باشید.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع