آیا واقعا دود سیگار مسکن گوش درد است!

حتماً شما هم در مورد دمیدن دود سیگار در گوش کودکان به عنوان یک مسکن گوش درد شنیده اید! در این مقاله با مطرح کردن این موضوع با دکتر مجید نصیری متخصص گوش حلق و بینی از دانشگاه بن آلمان مطرح گردید تا پاسخ روشن و علمی در این خصوص را بیابید. در گذشته بر اساس تصورات عده زیادی دمیدن دود سیگار در گوش کودکان موجب بهبود درد آن ها میشد! این امر بر اساس پایه های علمی نبوده و دکتر مجید نصیری در این بخش بطور کامل آن را روشن خواهند نمود.

گوش درد چیست؟

گوش درد معمولاً حاصل از عفونت گوش، آلرژی، افزایش ارتفاع و اختلالات اینچنینی است. معمولاً گوش کودکان در سنین پایین خصوصاً شیرخوارگی بسیار حساس تر بوده و شرایط آن بسیار مساعد بروز اختلالات و بیماری های گوش است که حاصل آن گوش درد های کودک وبی قراری او خواهد بود. گوش درد در سنین نوزادی با گریه های مداوم کودک، کشیدن گوش و نزدیک نمودن دست به گوش ها خود را نشان می دهد. در چنین شرایطی واکنش صحیح والدین پیگیری این امر و مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است تا گوش کودک مورد معاینه قرار گیرد. و اما واکنش غلط در چنین شرایطی انجام توصیه های غیر علمی نظیر همین دمیدن دود سیگار در گوش است. در ادامه به بررسی این امر خواهیم پرداخت.

علل گوش درد چیست؟

گوش درد علل مختلفی دارد که در این بخش به بررسی آن خواهیم پرداخت. گوش درد معمولاً به دلایلی نظیر وجود تومور در گوش، کلستاتوم گوش، عفونت گوش داخلی، عفونت گوش میانی و یا عفونت گوش خارجی ایجاد می شود. در مواردی نیز درد نواحی مجاور گوش به گوش ها منتقل شده در حالیکه منشا درد در ناحیه گوش نمی باشد. گوش درد گاهی به دلیل دندان درد و عفونت های سینوسی نیز از ناحیه گوش احساس می شود. هر یک از موارد مذکور درمان خاص خود را داشته اند و با کشف علت اصلی ایجاد گوش درد می توان نسبت به درمان آن اقدام نمود.

درمان گوش درد

درمان گوش درد با توجه به علل ایجاد گوش درد انجام پذیر است. به قول ضرب المثل قدیمی، هر دردی درمانی دارد و هر نوع گوش دردی با منشاء خاص خود دارای درمان مشخصی است که نیازمند تشخیص صحیح پزشک است. در صورتی که گوش درد به علت عفونت گوش ایجاد شده باشد نیاز است فوراً به پزشک مراجعه نموده تا با بررسی گوش و معاینه دقیق آن درمان های گوش آغاز گردد. عکسبرداری پزشکی از روش های مطلوبی است که موجب می شود اطلاعات مفیدی در خصوص وضعیت گوش و ساختمان آن به پزشک نشان داده شود تا بهترین روش درمان تجویز گردد. در صورتی که علل ایجاد گوش درد آلرژی و حساسیت های آن باشد پزشک ابتدا به بررسی آلرژن پرداخته و پس از کنترل آن گوش درد را نیز درمان مینماید. همچنین در صورتی که علت ایجاد گوش درد عفونت های حاد لوزه باشد پزشک در ابتدا عفونت لوزه را درمان نموده تا گوش درد حاصل از آن نیز بهبود یابد.

آیا میدانید وجود درد در بدن ضروری است!

در این بخش به اختصار توضیح خواهیم داد که وجود درد در بدن انسان یک نعمت است! چرا که زنگ خطر بسیاری از وقایع بد و خطرناک در بدن همین احساس درد است. پس با کمی دقت درخواهید یافت که مصرف مسکن ها جهت بهبود درد بدون دانستن و کشف علت اصلی ایجاد درد کاری بس خطرناک و پر ریسک است که میتواند عواقب بدی در پی داشته باشد.

چرا دمیدن دود سیگار در گوش اشتباه است؟

با توجه به مطلب فوق الذکر بر شما نیز روشن گردید که استفاده از مسکن بدون اقدام درمانی موجب بروز پیامد های نامطلوب و گاهاً غیر قابل جبران در فرد می شود. چرا که بدون درمان و ازبین بردن علت درد تنها خود درد نامحسوس می گردد و بدین ترتیب بیماری و عامل ایجاد کننده درد در بدن پیشرفت نموده و زمانی متوجه مشکلات آن خواهیم شد که صدمات بسیاری را بر بدن تحمیل کرده ایم. دمیدن دود سیگار از یک سو بر همین اساس توصیه نمی شود، چرا که موجب بهبود موقتی درد شده که انسان را از پیگیری صحیح عامل ایجاد کننده درد وامیدارد. علت اصلی دیگری که عدم انجام اینکار را تصدیق می کند تحریک گوش و ضرر و زیان های بسیار دود سیگار در گوش است که گاهاً خود عامل عفونت های گوش می شود. پس طبق نظر دکتر مجید نصیری متخصص گوش حلق و بینی می توان دریافت دمیدن دود سیگار در گوش کاری غلط بوده و انجام آن به هیچ وجه توصیه نمی شود.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع