تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا

 راههای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا

این روز ها ویروس کرونا به ایران رسیده است. متاسفانه شمار افراد مبتلا به ویروس خیلی مشخص نیست. تا امروز 2 نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند. شواهد نشان می‌دهد که ویروس کرونا شوخی ندارد. اگر به کرونا مبتلا شوید و بدن توان مقابله و مبارزه با آن را نداشته‌باشد، امکان مرگ بسیار زیاد است. پس بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. سعی کنید با تقویت سیستم ایمنی بدن، برای مقابله با این ویروس آماده شوید. در ادامه روش های تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس کرونا را توضیح می‌دهیم. همراه ما باشید.

تنها روش مقابله با کرونا

ویروس کرونا

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس، نوعی ویروس تنفسی است که احتمالاً از منشا حیوانی به انسان منتقل شده است. ویروس کرونا، به شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و اثر منفی بر دستگاه تنفسی می‌گذارد. مشکلات تنفسی پس از ابتلا به ویروس کرونا، بسیار شدید است و زندگی عادی فرد را مختل می‌کند. درصورت عدم درمان و بهبودی، این مشکلات تنفسی تا حد مرگ شدید می‌شوند. علائم اولیه ویروس کرونا، شامل علائمی مشابه ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا است. علائمی مشابه با بیماری‌های عادی و رایج، باعث خود درمانی و پیشرفت ویروس کرونا می‌شود. پس با مشاهده علائم، فورا به مرکز درمانی مراجعه کنید.

تقویت سیستم ایمنی به کمکی به پیشگیری از کرونا می‌کند؟

برای پیشگیری از کرونا، باید موارد بهداشتی را رعایت کنید. استفاده از ماسک، شست و شوی مداوم دست ها و عدم تماس آن با دهان و بینی و چشم، از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از کرونا است. اما تقویت سیستم ایمنی چه نقشی دارد؟ با تقویت سیستم ایمنی، می‌توان از کرونا پیشگیری کرد؟

باید گفت بله! درصد افراد مبتلا به کرونا، که بهبود یافته‌اند کم نیست. کسانی موفق به بهبودی می‌شوند که سیستم ایمنی قوی دارند و بیماری‌های زمینه‌ای ندارند. تقویت سیستم ایمنی، بدن شما را آماده جنگ با ویروس می‌کند. برای ازبین بردن ویروس، آنتی‌بیوتیک هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. تنها سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند مقابل این ویروس بایستد. سعی کنید با مصرف ویتامین‌های مورد نیاز بدن و غذاهای سالم و روش‌هایی که در ادامه خواهیم گفت، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید.

 

درمان کرونا ویروس

با ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

اگر می‌خواهید دچار بیماری نشوید، لازم است ورزش را در برنامه زندگی‌تان جای دهید. ورزش منظم، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. با انجام ورزش‌های هوازی و پیاده روی، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کنید. سعی کنید هر هفته حداقل 5 روز، برای نیم ساعت هم که شده، ورزش کنید. ورزش کمک زیادی به کاهش استرس زندگی روزانه می‌کند و همین موضوع در تثویت سیستم ایمنی تاثیرگذار است.

با کاهش استرس سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

یکی از پارامترهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن، استرس و فشار عصبی است. حتما برای شماهم اتفاق افتاده است که بعد از یک روز پر استرس و نگرانی، متوجه تضعیف بدن می‌شوید و حالاتی از بیماری را مشاهده می‌کنید. این دقیقاً زمانی اتفاق می‌افتد که ویروس به بدن شما وارد شده است ولی، بدن به‌دلیل مقاومت بالا و سیستم ایمنی قوی، درحال جنگ با ویروس بوده است. اما بلافاصله بعد از استرس و کاهش قوای سیستم ایمنی، بدن درمقابل ویروس کم آورده و ویروس کار خود را شروع می کند. اگر سعی کنید مشکلات را حل کنید و با کمک مشاور روان درمانی، استرس های زندگی را کاهش دهید، موفق به تقویت سیستم ایمنی بدنتان شده‌اید.

مصرف سبزیجات تازه بهترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن

متاسفانه، این روزها به‌دلیل مشغله بسیار زیاد زندگی، مصرف فست فود و غذاهای آماده بسیار زیاد شده است. مصرف سبزیجات تازه به حداقل رسیده است. همین موضوع سبب گسترش مریضی‌های مختلف می‌شود. پس سعی کنید، مصرف سالاد و سبزیجات را به زندگی روزانه بازگردانید. با مصرف سبزیجات، دستگاه گوارش سالم‌تری خواهید داشت و از شر چاقی و مشکلات آن رها می‌شوید.

 

مصرف سیر برای تقویت سیستم ایمنی

برای تقویت سیستم ایمنی سیر بخورید

سیر یکی از گیاهان معجزه‌آسا در بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن است. آلیسین، در سیر وجود دارد. این ماده، نقش اساسی در تحریک سیستم ایمنی بدن بر عهده دارد. سیر با تحریک سیستم ایمنی بدن، آن را برای مقابله با بیماری‌های مختلف آماده می‌کند. به‌همین دلیل در زمان ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، مصرف سیر خورد شده، بسیار توصیه می‌شود.

مصرف ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین ها، نقش مهمی در ساختمان بدن ایفا می‌کنند. ویتامین C یکی از ویتامین‌های مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای داشتن بدنی سلامت، مصرف ویتامین‌هایی که در بدن کافی نیست، الزامی است. پس سعی کنید پس از بررسی و تشخیص پزشک، ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. مصرف ویتامین سی، در بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. با مصرف ویتامین سی، سلول های ایمنی بدن، تحریک و تقویت می‌شوند. مرکبات، کلم بروکلی و توت فرنگی، از منابع سرشار از ویتامین سی هستند.

مصرف ویتامین D برای تقریت سیستم ایمنی بدن

ویتامین D از طریق نور آفتاب جذب می‌شود. در ایران، به دلیل حجاب و زندگی شهری و آپارتمانی، جذب ویتامین دی ازطریق آفتاب بسیار کم است. به‌همین دلیل، لازم است این ویتامین از طریق خوراکی‌ها وارد بدن شود. حتما سعی کنید در آزمایش‌های سالانه، میزان ویتامین D بدن را چک کنید و طبق صلاح‌دید پزشک دارو مصرف کنید. منبع ویتامین دی خوراکی، در ماهی قزل آلا، ماهی تن، زرده تخم مرغ و جگر گاو است. 

نقش روی در تقویت سیستم ایمنی بدن

روی یکی از مواد معدنی بدن انسان است. روی کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌کند. با مصرف روی، گلبول های سفید، آماده جنگ با عوامل خارجی می‌شوند. سعی کنید طبق دستور پزشک، میزان روی مشخصی مصرف کنید. تخم کدو، قارج و بادام هندی از منابع سرشار روی هستند.

برای تقویت سیستم ایمنی خواب کافی داشته باشید

با افزایش فشار کاری در این روزها، میزان خواب کافی در بسیاری از افراد وجود ندارد. کاهش میزان خواب در طی روز، علاوه بر کسل کردن فرد و ازبین بردن نشاط زندگی، تاثیر مستقیم و زیادی بر سیستم ایمنی می‌گذارد. تضعیف سیستم ایمنی، زمانی اتفاق می‌افتد که بدن به اندازه کافی استراحت نداشته‌باشد. در این شرایط، نظم بدن برهم خورده و هرگونه بیماری، امکان نفوذ پیدا می‌کند.

سیگار را ترک کنید تا سیستم ایمنی قوی داشته باشید

سیگار یکی از مهم‌ترین پارامترهای تضغیف سیستم ایمنی در انسان است. کشیدن سیگار، ضمن آسیب به ریه و دستگاه تنفسی، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. درصد بیماری در افراد سیگاری، بسیار زیاد است. اگر این روزها سیگار می‌کشید، سعی کنید مصرف آن را به مرور کاهش دهید. چرا که با وجود احتمال بیماری کرونا، مصرف سیگار ریسک بزرگی برای سلامتی شما محسوب می‌شود.

مصرف زردچوبه سیستم ایمنی را تقویت می کند

مصرف زردچوبه، یکی از  مهم‌ترین ادویه هایی است که در تقویت سیستم ایمنی موثر است. سعی کنید با مصرف زردچوبه، سیستم ایمنی را تقویت کنید و از شر ویروس کرونا در امان بمانید. از فواید مصرف زردچوبه، به کاهش التهاب بدن بر اثر بیماری هایی مانند رماتیسم می توان اشاره کرد. گاهی حتی ترکیبی از زردچوبه و نمک محلول در آب، برای کاهش درد گلو هنگام سرماخوردگی استفاده می شود.

برای مشاهده مطالب مرتبط با این مقاله به آرشیو مقالات دکتر مجید نصیری مراجعه فرمایید.

 دکتر مجید نصیری | متخصص حلق و بینی در تهران

برچسب ها

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

مطالب مرتبط