همه چیز در مورد شست و شوی بینی و سینوس را بدانید

همه چیز در مورد شست و شوی بینی و سینوس را بدانید

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، شست و شوی مرتب بینی و سینوس توسط سرم شست و شو و یا آب نمک رقیق می تواند ریسک ابتلا به سینوزیت را کاهش دهد. شست و شوی بینی و سینوسیکی از روش های خانگی و رایج است که مورد توصیه پزشکان قرار گرفته. استفاده از روش شست وشوی سینوس و بینی موجب ضدعفونی نمودن محیط بینی و سینوس می شود و ترشحات سینوسی را رقیق می کند. با استفاده از این روش ترشحات سینوسی براحتی امکان خروج از مجاری سینوس را پیدا می کنند و دیگر مشکلاتی مثل تورم در این نواحی و سردرد و... ایجاد نمی شود. شست و شوی بینی و سینوس درمانی خانگی و مفید جهت کنترل سینوزیت و ترشحات سینوسی است.

چرا شست و شوی بینی و سینوس مفید است؟

احتمالاً در هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا به پزشک مراجعه نموده اید و در پایان توصیه های درمانی این را شنیده اید که حتما بوسیله سرم شست و شو بینی و سینوس خود را شست و شو نمائید. استفاده از سرم شست و شو جهت شست و شوی بینی و سینوس در زمان بیماری فواید متعددی دارد که همگی موجب کوتاه شدن دوره بیماری، بهبودی سریع تر و کاهش ریسک ابتلا به سینوزیت و مشکلات اینچنینی خواهند شد. با شست و شوی بینی و سینوس ترشحات سینوسی رقیق شده و امکان خروج از سینوس را پیدا می کند و همین امر موجب می شود عفونت در سینوس ها باقی نماند و بیماری با سرعت بیشتری بهبود یابد. شست و شوی بینی و سینوس معمولاً بوسیله سرم شست و شو و یا محلول بسیار بسیار رقیق آب نمک انجام می شود. دقت داشته باشید استفاده از محلول آب نمک به دلایلی که در ادامه توضیح خواهم داد توصیه نمی شود.

چرا باید حتماً از سرم شست و شو استفاده نمود؟

سرم شست و شو در شرایط استریل و با در نظر گیری کلیه فاکتور های لازم جهت شست و شوی بینی و سینوس تولید شده است. استفاده از سرم شست و شو هیچ آسیبی به بدن نخواهد زد و بدلیل استریل بودن هیچ‌گونه باکتری را وارد سینوس و بینی خواهد کرد. اما در صورتی که محلول آب نمک استفاده شود احتمال بروز مشکلات مختلفی وجود دارد، چرا که استفاده از آب آشامیدنی احتمال وجود باکتری در آب را افزایش می دهد و همچنین میزان مصرف نمک در آب جهت تهیه محلول دقیق نیست و در صورت بیش از حد بودن این میزان نه تنها به سلامتی شما کمکی نخواهد کرد بلکه صدمات بسیاری به سلامتی شما وارد خواهد کرد. پس توصیه میکنم حتماً از سرم شست و شو جهت شست و شوی بینی و سینوس استفاده نمائید.

فواید شست و شوی بینی و سینوس

سینوس ها در انسان معمولاً دارای ترشحات رقیقی هستند که به مرور از طریق حلق بلعیده می شوند و پس از مرطوب نمودن فضای داخلی سینوس ها و بینی از ظریق گوارش و اسید معده دقع می شوند. این پروسه نرمال یک فرد سلامت است، اما زمانی که فرد دچار بیماری سرماخوردگی، آنفولانزا و یا آلرژی می شود این پروسه با تغییراتی همراه است. ترشحات سینوسی به مرور غلیظ شده و میزان آن افزایش می یابد، با این تغییرات امکان خروج از سینوس ها فراهم نمی شود و بصورت آبریزش بینی و خلط در فرد بروز می کند. در صورت پیشرفت بیماری، ترشحات سینوسی بصورت خلط و آبریزش بینی نیز خارج نمی شوند و داخل حفره های سینوسی باقی می مانند. در این شرایط درد شدیدی در نواحی سینوس ایجاد می شود و فرد به مرور درگیر بیماری سینوزیت می شود.
در این شرایط مراجعه به پزشک و مصرف دارو اولین اقدام فرد بیمار است و پس از آن شست و شوی بینی با سرم شست و شو توصیه مهم پزشک به فرد بیمار خواهد بود. از فواید شست و شوی بینی و سینوس با سرم شست و شو این است که ترشحات سینوسی به مرور رقیق می شوند و امکان خروج از سینوس پیدا می کنند. در این شرایط فرد با سرعت بیشتری بهبود می یابد. چرا که این محلول با ضد و عفونی نمودن فضای داخلی سینوس و بینی و رقیق شدن ترشحات بهبودی با سرعت بیشتری حاصل می گردد.

چطور بینی و سینوس را شست و شو دهیم

یکی از راحت ترین روش های شست و شوی بینی با سرم شست و شو استفاده از ظروف مخصوص آن است. ظروف نتی یا Neti Pot را می توان از داروخانه ها تهیه نمود. این ظروف با شکل و فرم مناسب طراحی شده اند و براحتی قادر خواهید بود داخل آن را از محلول آب نمک (سرم شست و شو) پر نمائید و با خم نمودن سر خود به یک سمت، این ظرف را داخل بینی طرف مخالف کرده ظرف را خم نمائید . با این روش خواهید دید که محلول شست و شوی بینی از سوراخ دیگر بینی خارج می شود، دقت داشته باشید در این شرایط حتماً باید از طریق دهان تنفس نمائید. پس از چند ثانیه شست و شو همین کار را با حفره دیگر بینی کرده و پس از آن فین نمائید و بینی خود را تخلیه کنید.. این روش به شما کمک خواهد کرد که خیلی سریع تر از شر آلرژی و سرماخوردگی و سینوزیت رها شوید.

نکات مهم در شست و شوی بینی و سینوس

یکی از مهم ترین نکات که لازم است به آن تاکید شود این است که اگر از ظرف نتی برای شست و شوی بینی و سینوس استفاده می کنید لازم است حتماً نکات بهداشتی را در نگهداری از آن رعایت نمائید. چرا که این ظروف مستقیما با محلول در ارتباط هستند و هرگونه باکتری در صورت ماندگاری در این محیط رشد نموده و بیماری های گوناگونی در فرد ایجاد می کند. همان طور که بالاتر توضیح داده شد، استفاده از آب شیر جهت تهیه محلول شست و شوی بینی اصلا توصیه نمی شود. چرا که استفاده از این آب بدلیل استریل نبودن محیط مناسبی جهت رشد باکتری ها بوده و استفاده از آن جهت شست و شو اصلا توصیه نمی شود. در صورتی که به دفعات دچار خونریزی بینی می شوید حتماً با پزشک خود در خصوص شست و شوی بینی و سینوس با سرم شست و شو مشورت نمائید. پس از هر بار مصرف سرم شست و شو حتماً بینی خود را چرب نمائید تا از خشکی مخاط بینی و خونریزی آن جلوگیری شود.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع