علت و درمان گوش درد بعد از شنا را بدانید

شروع فصل گرما همیشه فکر آبتنی لذتبخش در استخر را تداعی می کند وهیچ چیز در حال و هوای داغ تابستان دلچسب تر از استخر و خنک شدن بدن در حال و هوای آب نیست. اما گاهی با آبتنی و آب بازی در تابستان مشکلاتی ادامه دار برای سلامتی گوش ها ایجاد می شود که تعداد مراجعین به ما را افزایش می دهد. عفونت گوش یکی از رایج ترین مشکلات پس از استخر و آبتنی به حساب می آید و درمان گوش درد بعد از شنا همیشه یکی از معذلات بوده است. بر همین اساس مقاله ای با موضوع درمان گوش درد بعد از شنا تهیه شد که در ادامه آن را مطالعه خواهید نمود تا در این تابستان به مشکلات قبل برخورد نکرده و از آن در نهایت سلامت گوش ها لذت ببرید.

چرا دچار گوش درد بعد از شنا می‌شویم؟

حتماً برای شما نیز اتفاق افتاده است که در ظهر تابستان از گرمای هوا به استخر پناه ببرید و با یک آبتنی و شنا کابوس هوای گرم را از خود دور کنید، تا اینجای کار بسیار لذتبخش است. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که شما دچار گوش درد بعد از شنامی‌شوید. این گوش درد معمولاً بدلیل نفوذ آب به داخل گوش است که منجر به بروز مشکلات اینچنین در فرد می‌شود. چرا که آب در داخل گوش وارد می‌شود و فرد بدلیل عجله یا هرچیز دیگری، پس از شنا اقدام به خشک نمودن صحیح گوش خود نمی‌کند و در نهایت دچار گوش درد بعد از شنا می‌شود.

علت گوش درد بعد از شنا

همانطور که می‌دانید، گوش درد بعد از شنا زمانی ایجاد می شود که شما وارد استخر یا آب هایی همچون رودخانه و دریا شده اید و قطرات آب به طرق مختلف راهی گوش شما شده است. در این شرایط احتمالاً شما از هیچ نوع گوشی و وسایل مراقبتی اینچنینی استفاده نکرده اید و رطوبت و آب را به داخل گوش راه داده اید. حال در این شرایط که کار از کار گذشته، اگر اقدامات مطلوبی در جهت جلوگیری از گوش درد بعد از شنا انجام دهید که ریسک این مشکل را کاهش داده اید، اما در صورتیکه نسبت به خشک نمودن صحیح گوش خود اقدام نکنید، آب باقیمانده در گوش‌هایتان محل را مناسب رشد باکتری ها و قارچ ها می کند و در نتیجه مشکلات گوش و عفونت گوش حاصل می گردد که عفونت گوش شناگر گفته می شود و در مقالات قبلی بطور کامل توضیح داده شده است. پس با رعایت اصول ساده قادر خواهید بود تا حد بسیار زیادی از ابتلا به گوش درد بعد از شنا پیشگیری کنید.شناگران بعد از شنا ، بهتر است گوش های خود را با رعایت اصول صحیح پاک کنند تا به گوش درد بعد از شنا مبتلا نشوند.

چگونه دچار گوش درد بعد از شنا نشویم؟

در این بخش روش جلوگیری از مشکلاتی را خواهیم گفت که در بالا اشاره کردیم این که چگونه دچار گوش درد بعد از شنا نشویم و آبتنی برایمان گران تمام نشود. همگی با راهکار های ساده ای امکانپذیر است و آن چیزی نیست جز اینکه حتماً از گوشی های مخافظ گوش استفاده نمائید تا حتی المقدور میزان کم تری از آب وارد گوش شما شود. بدین ترتیب اصلاً درگیر مشکلات احتمالی گوش درد بعد از شنا نخواهید شد. حال اگر بعد از ورود آن به داخل کانال گوش و ایجاد محیط مرطوب، اقدام به خشک نمودن صحیح گوش نمائید حتماً درصد زیادی از ریسک ابتلا به گوش درد بعد از شنا را کاهش خواهید داد. خشک نمودن گوش بوسیله سشوار یکی از روش های مطلوبی است که با در نظر گیری فاصله زیاد سشوار تا گوش و همچنین درجه گرمای ملایم سشوار امکانپذیراست. استفاده از دستمال کاغذی نرم در قسمت خارجی گوش بدون اعمال فشار به کانال گوش و وکس گوش نیز راهکار مطلوبی جهت خشک نمودن گوش است تا به گوش درد بعد از شنا مبتلا نشوید. دقت داشته باشید خشک نمودن گوش و یا هر اقدامی بوسیله گوش پاک کن ممنوع است.

از کجا بدانیم آب وارد گوش ما شده؟

سوال عده زیادی از دوستان در دایرکت اینستاگرام این بود که " از کجا بدانیم آب وارد گوش ما شده؟ " ورود آب به داخل گوش معمولاً علائمی دارد، مثل احساس صدا داخل گوش، وزوز گوش بعد از استخر، کیپ شدن گوش و کاهش شنوایی، شنیدن صدا داخل گوش و... که با مشاهده این علائم لازم است فوراً نسبت به خشک نمودن گوش با سشوار اقدام نمائید و توجه داشته باشید نزدیک نمودن بیش از حد سشوار موجب آسیب به پرده گوش و گوش خارجی شما خواهد شد پس حتماً فاصله ایمنی قرار گیری سشوار را در اینکار رعایت نمائید. در صورت برطرف نشدن این مشکل حتماً به پزشک مراجعه نمائید تا گوش شما را معاینه کند.

گوش درد بعد از شنا به چه دلیل ایجاد می شود؟

همان طور که در بالا توضیح داده شد گوش درد بعد از شنا به دلیل ورود آب به گوش ایجاد می شود. اما باید بدانیم علت این گوش درد چیست؟ آیا آب به تنهایی گوش درد ایجاد می کند؟ پاسخ ساده است، آب به تنهایی مشکلات زیادی ایجاد نمی کند و پس از خشک شدن حتی اگر موجب کیپ شدن گوش شده باشد بهبود می یابد، مشکل زمانی آغاز می شود که بهمراه آب میکروب هایی وارد محیط گوش می شوند و تا زمان باقیماندن رطوبت در گوش رشد می کنند و همین موضوع منجر به عفونت گوش خواهد شد. عفونت گوش با مختل نمودن روند طبیعی ساختمان گوش عملکرد آن را نیز ضعیف نموده و بدلیل تورم ناشی از عفونت دردهای شدیدی در این ناحیه ایجاد می کند که حتماً و فوراً باید جهت درمان به متخصص گوش حلق بینی مراجعه شود تا در صورت نیاز اقدام به شست و شوی گوش نماید.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع