آیا میدانید کاربرد نوار گوش یا ادیوگرام چیست؟

 گوش یکی از اصلی ترین حواس انسان است که بوسیله آن امکان شنیدن و واکنش های پس از آن برای انسان مهیا می شود. در گذشته دور، شنوایی موجب نجات جان انسان می شد و امروزه نیز یکی از مهم ترین حواس در ادامه زندگی محسوب می شود. در مواقعی که به دلایل متعددی همچون ضربه، عفونت، ورود جسم خارجی به گوش و... شنوایی فرد دچار آسیب می شود و با افت شنوایی یا ازبین رفتن کامل شنوایی بروز می کند، پزشک نیاز به بررسی میزان شنوایی گوش دارد و با تجویز انجام ادیوگرام یا نوار گوش اقدام به بررسی می نمایند.

نوار گوش چیست؟

نوار گوش اصطلاح رایجی است که به سنجش شنوایی توسط ادیومتر گفته می شود. پزشک با مشاهده علائمی همچون کاهش شنوایی و ضعف شنوایی اقدام به بررسی گوش توسط نوار گوش می نماید. ادیوگرام که توسط دستگاه ادیومتر ترسیم می گردد، حاوی اطلاعاتی از آستانه شنوایی فرد می باشد و با رسم نمودار شنوایی مشخص می کند که وضعیت شنوایی فرد به چه صورت است.  در ادامه به نحوه عملکرد ادیولوژیست در دریافت اطلاعات نوار گوش خواهیم پرداخت.

تست شنوایی یا تست آستانه راه هوایی چیست؟

معمولاً با ارجاع بیمار به ادیولوژیست، بیمار در یک اتاق آکوستیک قرار خواهد گرفت و با قرار دادن هدفون بر روی گوش صداهای مختلفی می شنود. در طول مدت شنوایی سنجی لازم است بیمار هر صدایی که توسط هدفون به گوشش رسید را توسط دکمه ای اعلام نماید. در این شرایط دستگاه صدا هایی با دسیبل مختلف پخش می کند و فرد پس از شنیدن هر صدا اقدام به فشردن دکمه ای می کند که حاکی از بگوش رسیدن صدا است.  

چگونه نوار گوش گرفته می شود؟

نوار گوش که به آن آستانه گیری راه شنوایی نیز گفته می شود بوسیله قرار دادن یک مرتعش کننده در استخوان ماستوئید گوش و یا قسمت پیشانی، ارتعاشات از طریق جمجمه وارد حلزون گوش شده و حلزون گوش را تحریک می نماید.  پس از این مرحله ادیومتر آستانه شنوایی فرد را در نوار شنوایی ثبت می کند . اطلاعات ثبت شده در نوار شنوایی طبق استاندارد بین المللی درج می گردد و پزشکان و ادیولوژیست ها به معانی آن آگاهند. واحد اندازه گیری شدت صوت دسی بل است و شدت اکوستیکی از -10 تا +120 می باشد. درنوار گوش میزان شنوایی یا کم شنوایی فرد مشخص می شود.

تفاوت نوار گوش با تست شنوایی چیست؟

معمولاً تست شنوایی یا تست آستانه راه هوایی  به گونه ای است که با همکاری فرد امکان شنوایی و شدت و ضعف آن مشخص می شود. به این ترتیب که با استفاده از هدفون صداهای متفاوتی برای فرد پخش می شود، فرد با دکمه ای که در اختیار دارد شنیدن هر صدا را به اطلاع ادیولوژیست می رساند. در این نوع تست اگر بیمار کودک باشد و یا به دلایلی اقدام به عدم ارائه اطلاعات صحیح نماید، تست شنوایی دقیق و صحیح نخواهد بود. در این شرایط معمولاً از نوار گوش استفاده می شود.

کاربرد نوار گوش چیست؟

با توجه به توضیحات ارائه شده این سوال ایجاد می شود که کاربرد نوار گوش چیست؟ باید گفت پزشک زمانی از بیمار درخواست نوار گوش و تست شنوایی می کند که بیمار با شکایت از ضعف شنوایی و اختلال در آن به پزشک مراجعه نموده باشد. در این شرایط پزشک نیاز به منیع قابل اطمینانی دارد تا بوسیله آن در نوع کم شنوایی بیمار و تجویز روش درمان موفق اقدام نماید. کابرد نوار گوش همین است، چرا که با ارزیابی دقیق و تفسیر نوار گوش می توان مشخص نمود کم شنوایی بیمار در چه حد است و آیا می توان درمان دارویی و... داشت یا روش درمان استفاده از سمعک است. بر همین اساس نوار گوش یکی از ارزیابی های مهم در ضعف شنوایی و اختلالات شنوایی بحساب می آید.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع