یکی از مشکلاتی که موجب مراجعه افراد به پزشک می شود، گرفتگی گوش یا کاهش شنوایی بدلیل تجمع جرم گوش است. جرم گوش ترشحات طبیعی است که در گوش خارجی وظیفه محافظت از گوش را بر عهده دارد. گاهاً به علل مختلف جرم گوش یا وکس گوش افزایش می یابد و گاهاً با اشتباهاتی نظیر استفاده از گوش پاک کن و فشار این ماده در گوش و چسبندگی آن با پرده گوش موجب کاهش شنوایی می شود. در این شرایط پزشک توصیه به شستشوی گوش می نماید. در این مقاله قصد به بررسی مزایا و معایت شستشوی گوش داریم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چرا شستشوی گوش لازم است؟

گوش یکی از حساس ترین اعضای بدن می باشد که از بخش های مختلفی تشکیل شده است. پرده گوش معمولاً یکی از حساس ترین بخش های گوش می باشد که در صورت ورود جسم خارجی به داخل گوش و برخورد با پرده گوش، شنوایی دچار اختلال می شود. به همین دلیل جرم گوش یا وکس گوش در خارج محیط گوش خارجی با هدف محافظت از پرده گوش بطور طبیعی ایجاد می شود.  در برخی موارد بدلیل سفت شدن جرم گوش و یا ورود حشرات یا اجسام خارجی ریز به داخل گوش، نیاز به خروج فوری بوسیله شستشوی گوش ایجاد می شود. در این شرایط بهترین راه شستشوی گوش توسط پزشک است.

در چه مواردی شستشوی گوش توصیه می شود؟

شستشوی گوش در مواردی توصیه می شود که پزشک پس از معاینه متوجه ترشح بیش از اندازه گوش می شود. ترشح بیش از حد وکس گوش موجب کاهش شنوایی می شود و پزشک با شستشوی گوش اقدام به رفع این مشکل می نماید. همچنین گاهی فرد با مشکلاتی مثل سوت کشیدن گوش و کیپ شدن گوش به پزشک مراجعه مینماید که شستشوی گوش توصیه می شود. در برخی موارد نیز ترشح بد بو از گوش موجب می شود پزشک اقدام به شستشوی گوش بیمار نماید.

شستشوی گوش چگونه است؟

در اولین اقدام پزشک نسبت به معاینه گوش بیمار اقدام می نماید و با تائید اولیه اقدام به وارد نمودن اتوسکوپ Otoscope به داخل گوش بیمار می نماید. با استفاده از این وسیله که امکان روشن نمودن گوش خارجی بوسیله نور را دارند، پزشک را قادر می سازند که جرم اضافی و موقعیت آن را مشاهده نماید. در  مرحله بعدی پزشک با استفاده از چیزی شبیه به سرنگ اقدام به شستشوی گوش بیمار می نماید. ممکن است کمی احساس ناخوش آیند در فرد ایجاد شود چرا که آب کمی با فشار وارد گوش می شود  و از این طریق جرم گوش خارج می شود.

شستشوی گوش برای این افراد ممنوع است

همان طور که گفته شد، شستشوی گوش مزایای بسیاری دارد اما مانند سایر روش های درمانی استفاده از آن برای عده ای ممنوع است. افراد ممنوعه برای شستشوی گوش شامل کسانی است که دچار پارگی پرده گوش هستند. در این افراد به دلیل ریسک ابتلا به عفونت گوش و آسیب بیشتر به شنوایی انجام شستشوی گوش توصیه نمی شود. همچنین در صورتی که به دیابت و یا بیماری هایی که موجب ضعف سیستم ایمنی می شود مبتلا هستید، انجام شستشوی گوش توصیه نمی شود.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع