جابجایی مایع گوش و پیامد های آن را بیشتر بدانید

جابجایی مایع گوش یکی از علل شایع سرگیجه و عدم تعادل در افراد است. در بسیاری موارد پس از وقایع خاصی این مایع گوش در گوش داخلی جابجا میشود و فرد تعادل خود را در انجام کارهای روزمره از دست می دهد.  مایع گوش در قسمت داخلی ساختمان گوش قرار گرفته است. گوش  بخشی از گوش است که وظیفه تحلیل صدا های دریافتی از طریق گوش خارجی را بر عهده دارد و به دلیل موقعیت قرارگیری در ساختمان گوش، هرگونه عفونت در ناحیه بینی، حلق و دستگاه تنفسی، گوش را نیز درگیر می کند.

مایع گوش چیست؟

به زبان ساده می توان گفت مایع گوش در گوش داخلی واقع گردیده و وظیفه آن انتقال صدا به گوش داخلی و همچنین تحلیل آن را بر عهده دارد. در این میان بخشی در گوش وجود دارد که دارای سه نیم دایره پر از مایع است و در پشت بخش حلزونی گوش  قرار دارد. در داخل این مایع حسگرهای تشخیص دهنده جهت حرکت و موقعیت بدن قرار دارند و هر لحظه اطلاعات ارزشمندی از موقعیت حرکتی فرد به مغز مخابره می کنند. در واقع مرکز تعادل بدن در همین بخش است و با هرگونه اختلال در این بخش بدن دچار عدم تعادل در حرکت می شود.

سرگیجه یا عدم تعادل چیست؟

سرگیجه یا عدم تعادل به حالتی گفته می شود که در آن فرد دارای تعادل در انجام فعالیت های روز مره خود نیست. در ایستادن، نشستن و حتی خواب دچار سرگیجه یا عدم تعادل است. همان طور که در مقاله عدم تعادل به این امر پرداختیم، جابجایی مایع گوش یکی از اصلی ترین علل عدم تعادل در فرد است که با بررسی پزشکان تشخیص داده می شود. عموماً به حالت هایی مثل چرخیدن محیط به دور سر، احساس تکان خوردن زمین و عدم تعادل در ایستادن و راه رفتن، سرگیجه گفته می شود. این حس همان حالتی است که در صورت جابجایی مایع گوش اتفاق می افتد.

چرا مایع گوش جابجا میشود؟

همان طور که اشاره شد گوش محل تحلیل صدا های وارد شده از پرده گوش به گوش و انتقال آن به مغز است . علاوه بر این وظیفه مهم، مخابره موقعیت بدن و حالت فرد نسبت به زمین (توسط مایع گوش ) و... نیز از طریق همین گوش به مغز ارسال می شود. در صورتی که هر گونه اختلالی همچون عفونت گوش و التهاب در این بخش رخ دهد فرد دچار سرگیجه شده و تعادل خود را از دست خواهد داد. در واقع علت اصلی عدم تعادل در فرد، جابجایی مایع گوش از حالت نرمال است که به دلیل التهاب و عفونت رخ می دهد.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع