سنگ لوزه درمان قطعی دارد! درمان سنگ لوزه را اینجا بخوانید

آیا سنگ لوزه درمان قطعی دارد یا خیر؟

احساس بوی بد در دهان، طعم ناخوش آیند، و احساس ناخوش آیند آن را شاید شما هم تجربه کرده باشید. سنگ لوزه علت ایجاد تمامی این مشکلات است که در بعضی افراد آنقدر شدید است که زندگی عادی آن ها را دچار اختلال کرده و بوی ناخوش آیند سنگ لوزه موجب شرمساری آن ها شده. پس خبر خوش آیندی است که بدانید این مشکل درمان دارد و ما درمان آن را به شما خواهیم گفت تا با رعایت آن و اقدامات مفید هم از ایجاد سنگ لوزه جلوگیری نموده و هم در صورت ایجاد آن موفق به  کنترل و درمان سنگ لوزه شوید. اگر مقاله سنگ لوزه را نخوانده اید با کلیک روی همین نوشته آن را بخوانید.

سنگ لوزه چیست؟

در اولین گام برای شما بهتر است توضیح دهیم که سنگ لوزه چیست؟ سنگ لوزه که به معنای تجمع خوش خیم باکتری ها و باقی مانده هایی از غذا در حفره های لوزه است. سنگ لوزه شامل اجسامی سفید یا زرد رنگ است که در کریپتهای لوزه شکل میگیرد. نحوه ی به وجود آمدن سنگ لوزه به این صورت است که به همراه صرف غذا ذرات غذائی در کریپها به دام می افتد و به محل مناسبی برای رشد باکتریهای دهان تبدیل می شود. به دنبال آن سلولهای دفاعی بدن و سلولهای کنده شده از مخاط نیز به آنها اضافه می شوند و پس از گذشت چند روز توده نرمی تشکیل می شود که ممکن است در صورت تماس با سطح گلو باعث ناراحتی فرد شود. همچنین در تشکیل سنگ لوزه، به دلیل رشد باکتریهای تولید کننده ترکیبات گوگرددار، بوی بدی از دهان به مشام میرسد.

سنگ لوزه چه مشکلاتی ایجاد میکند؟

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد احتمالاً میدانید سنگ لوزه چه مشکلاتی ایجاد می کند. سنگ لوزه در انتهای حلق سفیدی هایی ایجاد می کند که دیدن آن برای هیچ کس دوست داشتنی نیست. از دیگر مشکلاتی که سنگ لوزه ایجاد می کند بوی بد دهان است. بوی بد دهان هم برای شخص مبتلا وهم برای اطرافیان بسیار آزاردهنده است. این بوی بد دهان با مسواک زدن نیز ازبین نخواهد رفت، چراکه منشاء آن در انتهای حلق بوده و کماکان موجب آزار خواهد بود. یکی دیگر از مشکلات سنگ لوزه طعم نا مطبوعی است که در دهان ایجاد می کند. این سنگ های سفید که حاصل از تجمع غذا و باکتری ها می باشد با گذشت زمان دچار فساد و انتشار بوی نامطبوع و همچنین طعم ناخوش آیند است که فرد معمولاً با شکایت از این موارد به پزشک مراجعه می کند. احساس درد و سوزش در لوزه ها و گاهاً اختلال بلع از نشانه های ایجاد سنگ لوزه است. آیا به نظر شما سنگ لوزه درمان دارد؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

درمان خانگی سنگ لوزه

درمان سنگ لوزه باتوجه به عوامل ایجاد کننده ی آن، در درجه اول رعایت بهداشت دهان و دندان است. یکی از مطلوب ترین روش های خانگی کنترل سنگ لوزه شستشوی مداوم دهان و قرقره آب نمک رقیق است. انجام این کار موجب افزایش سطح بهداشت در این بخش و غیرفعال نمودن باکتری ها می شود. در برخی موارد پزشکان استفاده از مسواک در انتهای حلق جهت خارج نمودن سنگ لوزه توصیه می کنند که به دلایل پزشکی و امکان آسیب به بافت حساس حلق توصیه نمی شود. می توان گفت درمان های خانگی در کنترل این مشکل کمک کننده می باشد و در صورتی که بافت لوزه شخص دارای حفره بوده و مساعد نفوذ ذرات غذا و آلودگی باشد درمان های خانگی پاسخگوی وی نخواهد بود و لازم است درمان قطعی سنگ لوزه انجام شود.

درمان قطعی سنگ لوزه

همان طور که در ابتدا توضیح داده شد سنگ لوزه به دلیل وجود حفره در داخل لوزه و تجمع آلودگی و مواد غذایی در این قسمت ایجاد می شود، پس تا زمانی که این حفره ها وجود داشته باشند محیط مناسب ایجاد سنگ لوزه می باشد. درمان قطعی سنگ لوزه جراحی لوزه و ازبین برندن حفره هایی است که محل تجمع سنگ لوزه است. با خروج لوزه ها دیگر محلی برای این تجمع وجود نخواهد داشت و درمان قطعی سنگ لوزه به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع