احتمالاً شما نیز در مورد اسپری بینی شنیده اید و مایلید بدانید اسپری بینی چیست و چه کاربردی دارد. در این مقاله دکتر مجید نصیری متخصص گوش حلق و بینی اطلاعات مناسبی در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد. اسپری بینی یکی از انواع داروهایی است که جهت درمان بیماران تجویز می گردد. اسپری بینی با خاصیت درمانی خاص و اهداف خاص موجب بهبودی بیمار و کاهش علائم بیماری در وی خواهد شد. استفاده رایج اسپری بینی در درمان آلرژی است که در ادامه به توضیحات بیشتری در این خصوص خواهیم پرداخت.

اسپری بینی چیست؟

در گام اول میخواهیم بدانیم اسپری بینی چیست؟ همان طور که از اسم آن پیدا است محتویات دارویی و درمانی به وسیله اسپری مخصوص به داخل بینی اسپری می شود. در واقع به دلیل جذب بهتر دارو از طریق بینی پزشکان اسپری بینی را تجویز می نمایند. اسپری بینی در مواقع بروز آلرژی و درمان احتقان ناشی از سرماخوردگی و آلرژی تجویز می گردد. اسپری های بینی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن ها و کاربردشان خواهیم پرداخت.

انواع اسپری بینی

اسپری بینی آنتی هیستامین (ضد حساسیت)

اسپری بینی آنتی هیستامین جهت کنترل واکنش های آلرژیک تجویز می گردد. هیستامین ماده ای است که در بدن ترشح نموده و موجب پدید آمدن واکنش های آلرزیک در بدن می شود. داروهای آنتی هیستامین با کنترل این ماده شیمیایی سعی بر کنترل التهاب ناشی از ترشح هیستامین در بدن می کنند. داروهای آنتی هیستامین با تاثیر کاهنده این التهابات و واکنش ها موجب بهبود شرایط بیمار می شوند. اسپری بینی آنتی هیستامین ضمن کنترل التهابات موجب جذب فوری دارو از طریق بینی و بهبود سریعتر بیمار می شود.

اسپری بینی کورتونی

اسپری بینی کورتونی با کاهش التهابات و تاثیرات خاص کورتون موجب کاهش علائم آزار دهنده بیماری سینوزیت و تب یونجه می شود. اسپری بینی کورتونی به جهت استنشاقی بودن موجب کاهش التهابات بینی، دستگاه تنفسی و سینوس ها می شود. با اثر گذاری اسپری بینی کورتونی واکنش هایی نظیر عطسه، آبریزش بینی و سردرد ناشی از سینوزیت کاهش می یابد.

اسپری بینی ضد احتقان (سرماخوردگی)

اسپری بینی ضد احتقان جهت استفاده در مواقعی است که دچار سرماخوردگی و بیماری های ویروسی شده اید و دستگاه تنفسی و بینی شما نسبت به بروز واکنش اقدام می نماید. گرفتگی بینی و تنگی نفس در مواقع سرماخوردگی از جمله مشکلاتی است که فرد را آزار می دهد. استفاده از اسپری بینی ضد احتقان موجب می شود علائم سرماخوردگی و التهابات سیستم تنفسی کاهش یافته و فرد با کاهش علائم بیماری مواجه گردد.

اسپری بینی سدیم کلراید (آب نمک)

این نوع اسپری بینی که به اسپری بینی سدیم کلراید معروف است. اسپری های بینی سدیم کلراید جهت شستشوی بینی و سینوس ها مورد استفاده قرار میگیرند. در مواقع بروز سینوزیت و سرماخوردگی از بهترین و موثر ترین درمان های کمکی میتوان به شست و شوی بینی با آب نمک یا استفاده از اسپری های بینی سدیم کلراید نام برد. این روش ها بسیار کارآمد و مناسب بوده و روند درمان را بسیار افزایش میدهد.

چگونه از اسپری بینی استفاده کنیم؟

روش صحیح استفاده از اسپری بینی بسیار ساده است. بر روی جعبه اسپری های بینی بنابر نیاز و نوع استفاده دستورالعملی نوشته شده است که نیاز است جهت استفاده از همان روش استفاده کنیم. عدم رعایت روش صحیح استفاده از اسپری بینی موجب بروز عوارض گوناگون شده و بهبودی حاصل نمی گردد. بنابر نوع اسپری در صورت لزوم آن را تکان دهید و سپس با پوشاندن یکی از سوراخ های بینی و بالا گرفتن سر (خم کردن سر به سمت عقب) اسپری را نزدیک سوراخ بینی نمایید و اسپری کنید. اندکی صبر نمایید کمی از بینی تنفس آرام نمایید (بطوریکه گویا درحال بو کردن گل هستید).

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع