آیا میدانید پرده گوش خود به خود ترمیم می شود؟

همان طور که در مقالات قبل  گفته شد، در قسمت گوش میانی پرده ای بنام پرده گوش قرار گرفته است. این پرده ارتعاشات صدا را دریافت نموده و با انتقال پیام صدا به عصب گوش و درک آن توسط مغز موجب شنیده شدن صداها می شود. در برخی موارد به دلایل متعدد پرده گوش دچار آسیب می شود. آسیب پرده گوش یا به اصطلاح پاره شدن پرده گوش با عللی همچون فشار، جسم خارجی، موج انفجار و صدای بلند ایجاد می شود. در مواردی پرده گوش بدون نیاز به جراحی ترمیم می شود. در این مقاله قصد به بررسی ترمیم خود به خود پرده گوش داریم.

پرده گوش چیست ؟

پرده گوش یا همان پرده صماخ به پوسته نازکی گفته می شود که حد فاصل گوش خارجی و گوش میانی واقع شده. پرده گوش مابین گوش داخلی و میانی قرار گرفته و با ارتعاش پرده گوش توسط اصوات و انتقال آن توسط عصب های گوش به مغز صداها شنیده می شود. پس می توان نتیجه گرفت آسیب به پرده گوش برابر با گرفتگی گوش و کاهش شنوایی گوش است.

علل آسیب پرده گوش چیست؟

  • وارد شدن جسم خارجی به داخل گوش و تحمیل آسیب به پرده گوش
  • عفونت گوش میانی و آسیب به پرده گوش
  • صداهای بسیار بلند و گوش خراش مانند انفجار
  • موج انفجار و فشار تحمیلی آن به پرده گوش
  • سفر های هوایی و افزایش فشار بر اثر ارتفاع در کوهستان

علائم پارگی پرده گوش

بیمار در مراحل ابتدایی با اختلالاتی همچون وزوز گوش، کاهش شنوایی و گوش درد به پزشک مراجعه می کند. پزشک با بررسی و معاینه بیمار متوجه آسیب پرده گوش شده و با استفاده از ابزار های تشخیصی مانند اتوسکوپ و عکس رادیولوژی اقدام به معاینه دقیق تر و تشخیص نهایی می کند. پس از مشخص شدن مشکل پارگی پرده گوش پزشک متخصص گوش و حلق و بینی اقدامات درمانی پارگی پرده گوش را آغاز می کند. در مواردی که علل ایجاد پارگی پرده گوش عفونت و التهابات گوش خارجی و پرده گوش باشد پزشک در گاه اول درمان اقدام به درمان این اختلالات می نماید تا پس از آن در صورت حل نشدن مشکل پارگی پرده گوش اقدام به جراحی نماید.

درمان پارگی پرده گوش

پس از تشخیص پارگی پرده گوش پزشک مدت زمان 4 الی 8 هفته ( بسته به نوع مشکل گوش) صبر نموده و اقدامات درمانی تکمیلی همچون استفاده از آنتی بیوتیک جهت درمان عفونت گوش و توصیه هایی مبنی بر عدم ورود آب به کانال گوش را به بیمار منتقل می نماید. پس از گذشت این مدت زمان و معاینه مجدد در صورت عدم ترمیم پرده گوش پزشک اقدام به جراحی ترمیم پرده گوش می نماید. لازم به ذکر است در مواقعی پزشک با استفاده از داروهای شیمیایی اقدام به تلاش جهت ترمیم پرده گوش می نماید اما در صورتی که هیچ یک از اقدامات پاسخ مناسب بهبود شنوایی نباشد وی اقدام به جراحی تیمپانوپلاستی  (ترمیم پرده گوش) می نماید.

نکته مهم : در بیمارانی که به هر دلیلی دچار آسیب پرده گوش شده اند مراقبت از گوش بسیار حائز اهمیت است. چرا که به دلیل سوراخ شدن پرده گوش انتقال بیماری و باکتری به داخل گوش بسیار راحت شده و با ورود آب به گوش عفونت های گوش و گوش درد شروع شده و بیمار را دچار مشکل خواهد کرد.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران
 

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع