بررسی علل ضعف سیستم ایمنی بدن و  تقویت آن

همانطور که در مقاله ی قبل با موضوع " هر آنجه باید از سیستمم ایمنی بدن بدانیم" خواندیم، سیستم ایمنی بدن انسان متشکل از سیستم پیچیده ای است، که وظیفه ی آن شناسایی و تفکیک سلولها و مولکولهای خودی از غیرخودی و بطور کلی شناسایی و دفاع از بدن در مقابل میکروارگانیسم ها میباشد ، سیستم ایمنی بدن سد راهی برای ورود ویروسها و باکتریها به بدن است که در صورت ورود هریک سریعترین واکنش برای شناسایی و حمله به آنها را خواهد داشت. سیستم ایمنی بدن متشکل از پوست ، اسید معده ،آنزیم لیزوزیم و گلبولهای سفید و... میباشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی علل ضعف سیستم ایمنی بدن و روشهای درمانی و تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازیم.

 

 

شاخصه های نمایانگر ضعف سیستم ایمنی بدن

خستگی از نشانه های ضعف سیستم ایمنی بدن

خستگی مفرط در ساده ترین فعالیتهای روزانه ، درحالیکه تغذیه و خواب مناسب نیز داشته اید از نشانه های ضعف سیستم ایمنی بدن است ،گوش بزنگ باشید با مشاهده ی سایر شاخصه های ضعف سیستم ایمنی فوراً نسبت به تقویت آن اقدام نمائید.

 

سرماخوردگی - آنفولانزا و علائم آن

در صورتیکه بیش از سه بار در سال دچار سرماخوردگی میشوید و علائم آن همچون گلودرد ، تب  و... را بیش از دوره ی سرماخوردگی به همراه دارید به پزشک مراجعه نموده تا با آزمایش خون نسبت به بررسی تعداد گلبولهای سفید اقدام نماید.

 

ابتلا به آلرژی در کوچکترین مواجهه با آلرژن ها

بدن بطور طبیعی در مقابل آلرژن ها میبایست واکنش نشان داده و تا حد امکان از بروز واکنشهای آلرژیک جلوگیری نماید، در بعضی افراد این واکنش سیستم ایمنی بدن صورت نمیگیرد و آلرژن ها براحتی وارد بدن شده و موجب برهم زدن نظم طبیعی بدن و بروز مشکلات خاص میشوند.

 

مشاهده زخمهایی که بهبود نمی یابند

بدن بطور معمول با داشتن سیستم ایمنی پس از مواجهه با جراحات سطحی نسبت به دفاع از بدن و ترمیم آن اقدام مینماید ، این پروسه در صورت ضعف سیستم ایمنی بدن طولانی شده و زخمها بهبود نمی یابند.

 

عفونت مداوم در بدن

ابتلا به عفونت های مختلف در بدن از عوامل نشان دهنده ی ضعف سیستم ایمنی میباشد،از قبیل مشاهده مکرر عفونت در قسمتهای مختلف بدن همچون لثه،مجاری ادرار، مثانه و ...

 

چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

از جمله راه های تقویت سیستم ایمنی بدن خوردن سبزیجات و میوه جاتی است که به این امر کمک میکنند، در این مقاله به تفسیر این خوراکی ها را معرفی میکنیم:

مغز بادام : منبع غنی ویتامین ب و کلسیوم - کاهنده استرس

کلم بروکلی : حاوی آنتی اکسیدان و منبع غنی ویتامین های آ و ث - کلم بروکلی به عنوان یکی از تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن معرفی شده

غذاهای دریایی :ضد ویروس ، سرشار از امگا3

سیب زمینی : ضد سرطان و ضد پیری و منبع غنی ویتامین آ

سبزیجات : تقویت کننده ی قلب ، منبع غنی ویتامین ها و موا معدنی

گندم : منبع غنی آنتی اکسیدان و ویتامین ب

آنتی اکسیدان :  مصرف خوراکی های دارای آنتی اکسیدان

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با کاهش استرس

بررسیهای به عمل آمده نمایان گر ارتباط مستقیم افزایش استرس با کاهش سطح سیستم ایمنی بدن میباشد ، در آزمایشات انجام شده بدن انسان ها در مجاورت موقعیت های استرس زا و خارج از شرایط آرام روحی ، ساخت و تولید پادتن را دیرتر انجام میدهند و حتی میزان واکنش بدن به آلرژن ها نیز به شدت کاهش می یابد.

 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با ورزش

انجام ورزش و گردش خون مناسب در بدن موجب بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن میشود و در هنگام ابتلا به بیماریها و یا حمله ی ویروسها و باکتریها بدن به خوبی واکنش نشان داده و همین امر موجب میشود ورزشکاران به نسبت سایر افراد سیستم ایمنی قویتری داشته باشند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با خواب مناسب

میزان خواب تاثیر بسیار زیادی در ضعف یا تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، طبق تحقیقات و آزمایشات انجام شده اثبات شده افرادی که دارای خواب 8 ساعت کامل هستند کمتر به بیماریهایی همچون سرماخوردگی و... مبتلا میشوند و واکنش بدنی آنها نسبت به مواجهه با بیماریها و عناصر بیگانه بسیار بیشتر از افرادیست که دچار خواب نامنظم و کمبود خواب هستند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با رعایت نکات بهداشت شخصی‌

رعایت نکات بهداشت شخصی‌ از مهمترین عوامل جهت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد.منظور از رعایت نکات بهداشت شخصی‌، توجه به مسائل بسیار بسیار ساده‌ای است که در حین سادگی‌ در انجام،میتوانند بسیار در تقویت سیستم ایمنی‌ بدن مفید باشند.از جمله این موارد می‌توان به شستن دست‌ها قبل از غذا و آشپزی اشاره کرد.دقت به تمیز بودن مواد غذایی مصرفی و ضدّ عفونی‌ کردن سبزیجات و میوه جات قبل از استفاده با مواد ضدّ عفونی‌ کننده از دیگر نکات بسیار مهم میباشند.به دلیل واگیردار بودن بسیاری از بیماریها در محل کار و مکان‌های عمومی تا حد امکان فاصله خود را با افرادی که دچار بیماری‌هایی‌ مثل سرما خوردگی هستند،حفظ کنید.همچنین در محل کار خود حتما دستمال کاغذی قرار دهید. همراه داشتن دستمال کاغذی،در مواقعی که بیماریهای عفونی تنفسی از قبیل سرماخوردگی دارید، از سرایت بیماری به سایر همکاران جلوگیری می کند.

بعد از اینکه با فردی که سرما خورده ، دست دادید و بعد از دست زدن به پول و وسایل پرکاربرد مثل صفحه کلید کامپیوتر و دستگیره در، ماشین فکس، دکمه ی آسانسور و ... حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

قبل از خواب و یا پیش از رفتن به محل کار حمام کنید.حمام کردن موجب شادابی و نظافت پوست و رفع بوی نامطبوع عرق میشود. قبل از خواب با دقت مسواک زده و نخ دندان بکشید.ناخنهای خود را همواره کوتاه و تمیز نگه دارید، مخصوصا اگر در بخش خدمات دهی موادغذایی کار می کنید. با کوتاه نگه داشتن ناخن ها، از انتقال میکروب های دست و ناخن به مواد غذایی، جلوگیری می کنید.
تمام این کارهای کوچک و به ظاهر ساده باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن میشوند.

 

عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن

استفاده طولانی مدت از داروها موجب ضعف سیستم ایمنی بدن میشود

ابتلا به بیماری نقص ایمنی یا همان ویروس ایدز که از شایعترین بیماریهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن است

بیماریهای خونی همچون کم خونی، سرطان خون، میلوفیبروز  یا نوعی اختلال در مغز استخوان

سرطان و درمان های شیمیایی آن

ابتلا به دیابت یا بیماری قند

عدم وجود طحال در بدن (بدلایل مختلف امکان دارد طحال آسیب دیده و از بدن خارج شده باشد و یا در موارد نادری بطور مادرزادی وجود نداشته باشد)

عدم فعالیت درست کلیه ها و تجمع سموم

بیماریهای اسکلتی و عضلانی

کمبود ویتامین ها بخصوص ویتامین C

آلرژی و مصرف زیاد شیرینیجات و مواد قندی

مصرف دخانیات و الکل از جمله عوامل تضعیف سیستم ایمنی بدن میباشد

 

 

دکتر مجید نصیری | بهترین دکتر تهران

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :