سوالی که بارها و بارها درمورد افزایش وزن شاید در ذهن خیلی‌‌ها آمده باشد، این است که چرا با وجود اینکه به صحیح غذا خوردن توجه داریم، به کالری مصرفی توجه داریم، ورزش می‌کنیم، باز هم به وزن ایده آل خود نمیرسیم و با افزایش وزن مواجه هستیم؟ مساله افزایش وزن به دلایل مختلفی‌ میتواند اتفاق بیفتد که در ادامه به برخی‌ از این دلایل اشاره می‌کنیم:

 

نمک اضافی در غذاهای ما ایرانی‌ ها و افزایش وزن

مصرف بیش از حد سدیم باعث احتیاج آب می شود و ترازو، وزن شما را سنگین تر از حالت معمول نشان می دهد. علاوه بر این بدنتان در اثر مصرف بیش از حد نمک پف می کند و دچار افزایش وزن میشوید. این یکی از دلایل موقتی افزایش وزنتان است. پس بهتر است برای وزن کردن کمی صبر کنید و آب بنوشید البته آب به همراه آبلیمو.

 

کم خوابی و افزایش وزن

کم خوابیدن یا حتی بد خوابیدن،از دو طریق میتواند باعث افزایش وزن شود:
اول: شما تا دیر وقت بیدار هستید و نصف شب احساس گرسنگی می کنید. بنابراین یک وعده خوراکی اضافه می خورید و این به معنی دریافت کالری اضافه  و افزایش وزن خواهد بود.

دوم: تغییر هورمون ها به خاطر کم خوابی سبب افزایش احساس گرسنگی و اشتها می گردد. ضمن اینکه بعد از خوردن غذا احساس سیری کمتری خواهید نمود و بنابراین غذای بیشتری می خورید که موجب افزایش وزن شما خواهد بود.

 

ارتباط مقدار آبی که در روز مینوشید و افزایش وزن

بطور کلی‌ توصیه میشود که روزانه، حداقل ۸ لیوان آب  بنوشید.سوال اینجاست که این مقدار آب چگونه باعث لاغری میشود؟ برخی‌ از دلایلی که باعث میشوند که نوشیدن آب شما را لاغر کند از قرار زیر میباشند:
نوشیدن آب باعث میشود،متابولیسم بدن افزایش یابد، در نتیجه کالری بیشتری می سوزانید و کمتر دچار افزایش وزن خواهید شد . در عین حال خود آب، کالری ندارد، لذا باعث کاهش وزن می شود. هنگامی که بدن، آب کافی دریافت نکند، سلول های چربی، سفت می شوند و به راحتی نمی سوزند. در نتیجه کاهش وزن سخت تر خواهد شد.
با نوشیدن آب کافی، نیازی به نوشابه های گازدار نخواهید داشت. این نوشابه ها دارای شکر، مواد افزودنی مصنوعی (رنگ دهنده ها و طعم دهنده) هستند و کالری زیادی را به بدن می رسانند، لذا باعث افزایش وزن می شوند. قندهای مصنوعی موجود در نوشابه های رژیمی هم مناسب نیستند.
آب غذا را هضم می کند و برای دفع مواد زائد  از بدن شما ضروری است. بدون دریافت آب کافی، مواد زائد و دفعی در روده های شما جمع شده و باعث افزایش وزن می شوند.
خیلی وقت ها هنگام احساس گرسنگی، در حقیقت بدن شما تشنه است و نیاز به آب دارد، نه غذا. لذا هر وقت احساس گرسنگی کردید، یک لیوان آب بنوشید. این کار باعث می‏شود لاغر شوید و مجبور نباشید بدون اینکه بدن شما نیاز داشته باشد، غذا بخورید. نوشیدن آب، کاهش وزن شما را راحت‏تر خواهد کرد.هر چقدر بیشتر آب بنوشید، کمتر غذا خواهید خورد. لذا سعی کنید ۱۵ دقیقه قبل از خوردن غذا، یک لیوان آب بنوشید. اینگونه از افزایش وزن جلوگیری خواهید کرد.

             


استرس و افزایش وزن

وقتی‌ مقدار استرس در زندگی‌ بالا میرود، بدن در وضعیتی اضطراری قرار می گیرد که  “حالت بقا”  نام دارد. در این حالت هورمونی به نام کورتیزول در بدن افزایش می یابد که به نام هورمون استرس شناخته می شود. این هورمون سبب افزایش اشتها خواهد شد، و البته هنگام استرس به خوردن غذاهای پرکالری تمایل بیشتری پیدا می کنیم. ترکیبی عالی برای افزایش وزن!


مصرف برخی داروها و افزایش وزن

گاهی اوقات اضافه وزن های ناخواسته به دلیل یکسری مراقبت های پزشکی خاص است. به عنوان مثال قرص های ضد حاملگی باعث احتیاج آب می شود و برخی داروها اشتها را زیاد می کند و موجب افزایش وزن میشود . اگر از مراقبت های پزشکی خاصی استفاده میبرید و در عین حال رژیم هم دارید باید با پزشکتان حتما در این مورد مشورت کنید.

 

رفتن به جشن ها و مهمانی ها و افزایش وزن

اگر یک رژیم یا برنامه غذایی خاصی دارید باید مراقب مهمانی ها یی که می روید باشید. این رژیم فقط به غذا مربوط نمی شود بلکه نوشیدنی ها را هم شامل می شود. پس حواستان به غذاها و نوشیدنی هایی که در مهمانی ها می خورید باشد تا دچار افزایش وزن نشوید.

 

ترک سیگار و افزایش وزن

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای سلامت خودتان و اطرافیان تان انجام دهید، ترک سیگار است. اما با انجام این کار احتمالا کمی افزایش وزن پیدا خواهید کرد. البته این موضوع کمتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید.افرادی که سیگار را ترک می کنند به طور متوسط کمتر از ۵ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنند. افزایش اشتها بعد از چند هفته متوقف خواهد شد و می توانید این افزایش  وزن را کم کم کاهش دهید.

 

افزایش سن و افزایش وزن

متاسفانه افزایش سن و کاهش سوخت و ساز و فعالیت بدن از جمله مواردیست که موجب افزایش وزن در افراد میشود ، همچنین با افزایش سن زمان نشستن و خوابیدن افراد بیشتر میشود و همین امر موجب افزایش وزن آنها خواهد شد.

 

تیروئید و افزایش وزن

اکثر انسانهاییکه دارای تیروئید کم کار هستند متوجه این بیماری نبوده و همچنان از افزایش وزن خود گله مندند ؛ باید توجه داشت که کم کاری تیروئید موجب کاهش متابولیسم یا همان سوخت و ساز در بدن افراد میشود که همین امر موجب افزایش وزن آنها خواهد بود.

 

در این زمان ها ترازو را فراموش کنید

وزن کردن بعد از خوردن غذا

وزن کردن بعد از انجام ورزش

وزن کردن قبل از خواب

وزن کردن در حین قاعدگی

موارد ذکر شده در بالا، برخی‌ از مواردی هستند که میتواند اثر بسیار زیادی در افزایش وزن داشته باشند. پس با کمی‌ تلاش و دقت به این نکات میتوایم به آرزوی اندام و وزن مناسب برسیم. با آرزوی سلامتی‌ برای همه دوستان. دکتر مجید نصیری.

برای مشاهده مطالب مرتبط با این مقاله به آرشیو مقالات دکتر مجید نصیری مراجعه فرمایید.

منبع : سایت دکتر مجید نصیری

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :