چطور برای مقابله با کرونا مایع ضد عفونی کننده دست بسازیم

فرمول ساخت مایع ضدعفونی کننده دست برای مقابله با کرونا

این روزها، کرونا به شدت در ایران شایع شده است. یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک، ضدعفونی دست‌ها است. رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مداوم دست، عامل پیش‌گیرانه بسیار قوی است. اما مشکل کجاست؟ چرا ویروس کرونا با این سرعت درحال شیوع است؟
باید گفت، مشکل کمبود مایع ضد عفونی کننده دست و لوازم مورد نیاز جهت پیشگیری از بیماری است. با کمبود مواد لازم جهت ضد عفونی مداوم دست‌ها، ویروس به سرعت امکان انتشار پیدا می‌کند. نگرانی اصلی در خصوص ویروس کرونا، سرعت انتشار آن است. متاسفانه میزان ماندگاری ویروس بر روی سطوح، بین  1 الی 9 روز است. اگر دست شما به سطوح آلوده برخورد کند، و آن را در تماس با چشم و دهان خود قراردهید، به سرعت دچار بیماری کرونا می‌شوید. پس همین حالا دست به‌کار شوید و با استفاده از فرمول ساخت مایع ضدعفونی کننده، سلامت خود و عزیزانتان را تضمین کنید.

آیا می‌توان مایع ضدعفونی کننده در خانه درست کرد؟

ضرورت استفاده از مایع ضد عفونی کننده دست، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا برای همه روشن شده‌است. اما مشکل اصلی، نبود این مایع ضد عفونی کننده دست در داروخانه‌ها است. متاسفانه، مصرف این حجم از مایع ضدعفونی کننده دست، قابل پیش‌بینی نبوده و با کمبود مایع ضدعفونی کننده، مواجه هستیم. پرسش رایجی که این روزها در گوگل جست و جو می‌شود، فرمول تهیه مایع ضدعفونی کننده در خانه است. شاید عده‌ای ندانند که می‌توانند این مایع را در منزل درست کنند. ما به شما این خبر خوب را می‌دهیم که، با مطالعه این مقاله، می‌توانید مایع ضد و عفونی کننده را در خانه تهیه کنید.

شستشو با مایع ضدعفونی کننده بهتر است یا صابون؟

شستشوی مداوم دست، یکی از راه‌های کنترل بیماری کرونا است. متاسفانه، ویروس کرونا عده زیادی از هموطنان را مبتلا کرده‌است. هم‌اکنون واکسنی برای درمان کرونا وجود ندارد. همین موضوع، ضرورت پیشگیری از کرونا را پر رنگ کرده‌است. برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، شستشوی دست با مایع ضدعفونی کننده یا آب و صابون، بهترین کار است. سعی کنید، اگر به آب دسترسی دارید، با استفاده از آب و مایع صابون، به مدت 30 ثانیه تمام سطوح دست و زیر ناخن‌های خود را بشویید اما درصورتی ‌که به آب دسترسی ندارید، مرتب دست‌ها را با مایع ضد عفونی کننده دست، تمیز نگهدارید. با رعایت این نکات، احتمال ابتلا به ویروس کرونا بسیار کاهش می‌یابد.

با کمبود مایع ضدعفونی کننده دست چطور از کرونا پیشگیری کنیم؟

در تمامی خبرگزاری‌ها و سازمان بهداشت جهانی، شست و شوی دست با مایع ضد عفونی کننده را توصیه می‌کنند. درواقع اصلی‌ترین راه پیشگیری از ویروس کرونا، عمل انتقال این ویروس، ازطریق دست به دهان، بینی و چشم است. سطوحی که دارای مخاط است، به‌سرعت ویروس را جذب نموده و فرد را مبتلا به کرونا می‌کند. پس باتوجه به کمبود مایع ضد عفونی کننده دست، چطور از کرونا پیشگیری کنیم؟ باید گفت، تنها راه، استفاده از فرمول ساخت مایع ضدعفونی کننده دست است. در ادامه فرمول این مایع را در اختیار شما عزیزان قرارمی‌دهیم.

فرمول ساخت مایع ضدعفونی کننده دست برای مقابله با کرونا

برای تهیه مایع ضدعفونی کننده دست، از فرمول زیر استفاده کنید. سعی کنید این فرمول را با درنظر گرفتن نسبت و تناسب دقیق باهم مخلوط نمایید.

مایع ضدعفونی کننده دست- فرمول 1

مواد لازم جهت تهیه مایع ضد عفونی کننده دست:

  • گلیسیرین
  • الکل
  • پراکسید هیدروژن

طرز تهیه مایع ضدعفونی کننده دست برای مقابله با کرونا

یک ظرف مدرج یک لیتری بردارید و میزان 833.3 میلی لیتر آن را پر از الکل 70% کنید. 41.7 میلی لیتر پراکسید هیدروژن 3% به آن اضافه کنید و میزان 14.5 میلی لیتر گلیسیرین 98% به آن اضافه نمایید. تا یک لیتر باقی‌مانده، آب مقطر اضافه کنید و اگر آب مقطر در دسترس نبود، از آب جوشیده و سرد شده تمیز برای این‌کار استفاده نمایید. محلول را به آرامی مخلوط نموده و درون ظرف مناسبی جهت اسپری نمودن، بریزید.

مایع ضدعفونی کننده دست- فرمول 2

مواد لازم جهت تهیه مایع ضدعفونی کننده دست

  • گلیسرول
  • ايزوپروپيل الکل
  • پراکسید هیدروژن

طرز تهیه مایع ضدعفونی کننده دست برای مقابله با کرونا

یک ظرف مدرج یک لیتری بردارید و میزان 751.1 میلی لیتر ايزوپروپيل الکل با خلوص 99.8% را درون ظرف ریخته و سپس 41.7 میلی لیتر پراکسید هیدروژن 3% را به محلول اضافه می‌کنید. 14.5 میلی لیتر  گلیسرول  98% را  با میزانی از آب مقطر مخلوط می‌کنید تا حجم محلول به یک لیتر برسد. سپس محتویات را مخلوط نموده و به آرامی هم می‌زنید. بعد از این‌کار، می‌توانید محلول را درون ظرف اسپری ریخته و استفاده کنید.

دکتر مجید نصیری |  متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع